Klasický tanec 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KKT2 | zkouška | 4 | 28 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět obsahuje procvičování techniky klasického tance a je propojen svým praktickým rysem s výukou Úvodu do taneční pedagogiky. Jedná se především o prakticky vedenou výuku, zaměřenou na režim tréninkového profesionálního sledu cvičení. Ve výuce jde o pochopení skladby cvičení, propracovávání vazeb a principů správného zadání a vysvětlení prvků.
Cílem studia je systematické cvičení vedoucí ke zvyšování kondice – tělesné a poznávací.
Výsledky učení: Podrobná znalost techniky klasické tance, tj. pohybový „slovník“ čítající na 600 pas a temps, všech pozic, póz a placements chodidel, nohou, paží, zápěstí, trupu (boků, pasu, ramen, lopatek) a hlavy. Pokročilá koordinace a kondice provedení všech klasických exercices.
Tematické okruhy:
1)motivace a disciplína
2)členění lekce, relaxace, kompenzace
3)rovnováha, koordinace, síla
4)pohybová paměť a rozvoj motorické inteligence
5)praktický nácvik a využití hudebního doprovodu (včetně nahrávek)
Výsledky učení
Cílem studia je systematické cvičení vedoucí ke zvyšování kondice – tělesné a poznávací.
Výsledky učení: Podrobná znalost techniky klasické tance, tj. pohybový „slovník“ čítající na 600 pas a temps, všech pozic, póz a placements chodidel, nohou, paží, zápěstí, trupu (boků, pasu, ramen, lopatek) a hlavy. Pokročilá koordinace a kondice provedení všech klasických exercices.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Úvod do taneční pedagogiky, Pedagogický proseminář
Literatura
Povinná literatura:
HAJN, Miroslav. V. Kostrovická: Sto urokov klassičeskogo tanca: Sto hodin klasického tance: překlad a metodické zpracování části věnované vyšším ročníkům tanečních konzervatoří. Praha, 1998.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
Doporučená literatura:
BEAUMONT, Cyril W. A manual of the theory and practice of classical theatrical dancing. London: C. W. Beaumont, 1932.
KARSAVINA, Tamara Platonovna. Ballet technique: a series of practical essays. London: Adam and Charles Black, c1957.
LIFAR, Serge. Traité de danse académique. [Paris]: Bordas, 1949.
MESSERER, Asaf. Classes in Classical Ballet. Limelight, 2007. ISBN 978-0879103446.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
+ vybrané VŠKP absolventů studia pedagogiky tance
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310
Hodnoticí metody a kritéria
Ke zkoušce ve druhém semestru student předvede, jak si osvojil a pochopil základní principy klasického tance v tréninkovém režimu a zátěži. Obhajoba písemné ročníkové práce v rozsahu 5-8 stran.
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně,
28 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:
-plán sledování a srovnávání výukových metod pedagogů v různých školních systémech
-aplikace informací z internetových zdrojů
-nahrávky a záznamy z výuky v profesní pedagogické a interpretační praxi a následná diskuse a obhajoba
Průběžně probíhají diskuse nad záznamy výuky a tréninků nebo na základě hospitací na vybraných uměleckých školách. Takto koncipovaná práce umožňuje chápat a aplikovat v praxi celou škálu prvků, vazeb, kombinací v technice KT, rozvíjí kreativitu a schopnost pedagogického vnímání.
Aktivní účast a reference z určených workshopů a seminářů pořádaných nejen katedrou tance.
Tematické okruhy:
1)pochopení systému stereotypního opakování – exercices à la barre e a au millieu
2)otázka budování psychické koncentrace a akceptace cvičení a jednotlivých prvků
3)výcvik detailní a efektivní explikace každého prvku a jak zabránit chybám v jeho provedení
Student podle tematických okruhů vypracuje písemnou analýzu a reflexi daného tématu.
Prezentuje příklad praktické aplikace k daným okruhům.
Předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům.
Doloží alespoň tři absolvované hospitace ve výuce ve vybraných vzdělávacích institucích.
Pozoruje a vytváří záznam praktických výstupů ve školním nebo uměleckém profesním prostředí, a to jak písemnou tak obrazovou formou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Povinné předměty hlavní)