Tanec po roce 1945 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KTPR2 zkouška 3 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 68 až 83 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět Tanec po roce 1945 2 má podobu přednášky, poskytující přehled o vývoji uměleckého tance především v Evropě v období po roce 1945 a o výrazných tendencích, přístupech a podobách uměleckého tance a dalších vybraných problémových okruzích. Usiluje o plastické zachycení situace v obou částech rozdělené Evropy, společných rysů i specifik, vzájemných interakcí. Do evropského kontextu je vsazeno i dění v Československu. Vedle výkladu a studia literatury tvoří podstatnou obsahovou část filmové záznamy choreografických děl a další materiály. V druhé části předmětu postupuje výklad podle vybraných problémových okruhů.

Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o vývoji a podobách tanečního umění bezprostřední minulosti jako oporu pro chápání současné situace, podob a místa tance v současné kultuře.

Témata přednášek předmětu Tanec po roce 1945 2 :

1.Taneční umění ve východním bloku a v Čechách v 70. a 80. letech – symfonický balet – Grigorovič, interakce Z-V - soutěže v uměleckém tanci a jejich vliv na intepretaci, vliv školství – “národní” styly, interpret-virtuóz – Pliseckaja apod., “politické uvolnění” – moderní tanec v profesionálním i v amatérském tanci; Pavel Šmok a jeho choreografická tvorba

2.Přelom 80. a 90. let – proměna společenské situace, umělecký tanec – contemporary dance, změna choreografické faktury (od přehlednosti k překrývání), problém koncepce velkých baletních souborů, osobnosti a pojetí choreografické tvorby; Contemporary dance v Čechách v 90. letech, proměny choreografie v bývalém Sovětském svazu – Jelizarjev, Brjancev a Ejfman.

3.Narativní choreografie a její vývoj – Petit, Tomskij: Bachčisarajská fontána, Ek, DV8, M. Bourne. Abstraktní choreografie – Kylián.

4.Tanec a film a tanec a video; Rekonstrukce, poučená intepretace, choreografické dědictví

5.Současná choreografická tvorba – vývoj po roce 2000, diskuse o perspektivách a znacích současného tanečního umění

Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tanečního umění v Evropě po roce 1945.

Výsledky učení

Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tanečního umění v Evropě po roce 1945.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity: Přehled dějin tance a baletu 1, 2 a Dějiny tance a baletu v Čechách 1, 2

Literatura

Soubor prezentací k přednáškám

Povinná literatura:

BREMSER, Martha. Fifty contemporary choreographers: second edition. 2. vyd. London, New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-38082-9.

ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Sto roků samoty. Praha: Odeon, 2015. ISBN 978-80-207-1668-2.

LANZOVÁ, Isabelle; GREMLICOVÁ, Dorota; NĚMEČKOVÁ, Elvíra; VAŠEK, Roman. Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-267-6.

VAŠUT, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku, Praha: Nakladatelství Akropolis, 1997. ISBN 80-85770-53-9.

Taneční listy (1989-2006)

Videa – internetové zdroje a knihovna HAMU

John Neumeier: Othello (1985) nebo Illusionen wie Schwannensee (1976), 1 nenarativní dílo

W. Forsythe: Steptext nebo Gänge

M. Ek: Giselle, Dům Bernardy Alby nebo Carmen

P. Bausch: Café Müller, Svěcení jara, film Pina

Pierre Lacotte: La Sylphide

  1. léta

J. Kylián: No more play, Wings of Wax, Indigo Rose, Double You

O. Naharin: Perpetuum

N. Duato: Jardi tancat

DV8: Strange Fish

M. Bourne: Swan Lake

Triadický balet

https://www.youtube.com/watch?v=mHQmnumnNgo&frags=pl%2Cwn

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní zkouška z látky probrané v obou semestrech

Další požadavky: docházka 100%; zapojení do diskuse; studium povinné literatury a zhlédnutí videozáznamů

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky v poměru cca 1:6.

Přednášky 10 hodin, distanční forma cca 65 hodin, skupinové a individuální konzultace podle domluvy.

Samostatná práce studenta:

Studium povinné literatury a videozáznamů, zpracování písemných poznámek

Písemné úkoly

Formulování otázek pro konzultace

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

Telefonicky, elektronicky (e-mail, Skype apod.)

Prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci (sociální sítě, moodle atd.)

Samostatná práce podle tematických okruhů:

1.Taneční umění ve východním bloku a v Čechách v 70. a 80. letech: student prostuduje prezentaci, přečte Vašut, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku a s použitím další vyhledané literatury (slovníky, Taneční listy) zpracuje přehled o souborech Balet Praha a Pražský komorní balet. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě. Zhlédne zadané videozáznamy děl Brjanceva, Jelizarjeva a Ejfmana pro následující přednášku.

2.Přelom 80. a 90. let: student prostuduje prezentaci, z knihy Bremser, Martha: Fifty contemporary choreographers zpracuje jednu osobnost. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.

3.Narativní a nenarativní choreografie: student prostuduje prezentaci, přečte Lanzová, Isabelle; Gremlicová, Dorota; Němečková, Elvíra; Vašek, Roman: Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou, především pasáže a kapitoly věnované choreografické tvorbě a specifikům jeho stylu (s. 22-25, 38-47, 60-62, 77-87, 118-132) a zpracuje poznámky. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.

4.Tanec a film a tanec a video; Rekonstrukce, poučená intepretace, choreografické dědictví: student prostuduje prezentaci. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě. Zformuluje svoje téma pro diskusi na závěrečné hodině, zpracuje stručný referát s ukázkou.

5.Současná choreografická tvorba: student přečte Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé a zpracuje poznámky, přečte román García Márquez, Gabriel. Sto roků samoty a zpracuje reflexi. Dokončí práci s povinnými videozáznamy.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů