Základy choreografie pro pedagogiku 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KZCH2 | zkouška | 2 | 14 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Výuka předmětu Základy choreografie pro pedagogiku se zaměřuje především na seznámení se s pravidly taneční kompozice. Prakticky se věnuje analýze a syntéze jednotlivých složek pohybu jako je tělo, prostor, čas, dynamika v taneční kompozici, tvorbě pohybových motivů a jejich rozvíjení, strukturování a formování kratších choreografických celků, dramaturgické výstavbě, práci s hudbou, s interpretem.
Předmět rozšiřuje látku probranou v předmětu Taneční improvizace a Taneční výchova dětí.
Cílem studia je pochopení a praktické vyzkoušení si kompozičních zákonitostí tance, procesu tvorby od počátečního nápadu, přes pedagogický záměr, volbu vhodné zvukové složky, tvorbu pohybového materiálu, práci s interpretem, formování vytvořeného materiálu, až k jevištnímu tvaru menšího rozsahu.
Součástí předmětu jsou teoretické analýzy zhlédnutých choreografií a evaluace formou diskuse, umožňující pochopit jednotlivé zákonitosti a principy taneční kompozice.
Tematické okruhy
-hudba - motiv hudební a motiv pohybový, vztah k hudbě rytmický – dynamický – emotivní,
-způsoby práce s hudbou – vztah mezi jednotlivými hudebními složkami a pohybem
-vhodnost volby hudební předlohy ve vztahu k tématu, věku a příležitosti
-základní kompoziční vztahy - kontrast a jednota, vrchol dynamický – emotivní – obsahový,
-forma – ekvivalent pohybové a hudební formy, dramatická výstavba, koláž
-témata a jejich inspirační zdroje ve vztahu k věkové kategorii
-realizace choreografie na jevišti – základy práce se světlem a zvukem, organizace představení
Výsledky učení: Studenti získávají na základě praktických i teoretických zkušeností odborné nástroje pro tvorbu menších i větších choreografických celků, které zpravidla jsou nezbytné jak pro výuku tanečních technik, tak pro prezentaci výsledků vlastní práce.
Výsledky učení
Výsledky učení: Studenti získávají na základě praktických i teoretických zkušeností odborné nástroje pro tvorbu menších i větších choreografických celků, které zpravidla jsou nezbytné jak pro výuku tanečních technik, tak pro prezentaci výsledků vlastní práce.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Taneční improvizace, Taneční výchova dětí
Literatura
Doporučená literatura:
BLOM, Lyne Anne, CHAPLIN, L. Tarin. The Intim Act of Choreography, London: Dance Books, 1982, ISBN 1-85273-010-2.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 268 s. ISBN 80-85883-73-2.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.
BURROWS, Jonathan. A Choreographer's Handbook, Oxon: Routledge, 2010. ISBN 0-203-85216-8.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
HUMPHREY, Doris. The Art of Making Dances. 2. vydání. New York: Grove Press, c1959. 189 stran.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Choreografické etudy. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1964. 66 s.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Vybrané kapitoly o choreografii. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 63 s.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. O choreografii: výklady a etudy. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 48 s. ISBN 80-7068-086-5.
NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy, 1945. 249 s.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.
TUFNELL, CRICKMAY: Body Space Image, Notes Towards Improvisatition and Performance, Virago Press Ltd, 1990. ISBN 978-185381131.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmětem zkoušky je vytvoření choreografie malého rozsahu (do 5 min) na zadané téma vycházející z probíraných tematických okruhů, která je dokončením choreografické studie vytvořené v zimním semestru. Choreografie bude dodána ve formě videonahrávky. Součástí zkoušky bude její obhajoba, diskuze a ústní reflexe zhlédnutých choreografií s přihlédnutím ke specializaci studenta.
Další požadavky – docházka 80% a aktivita ve výuce, tvorba portfolia (sledování současné choreografické scény)
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 36 hodin distančně, 14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky ve druhém semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
telefonicky, emailem, videohovory
prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
nastudování vybrané literatury k daným tématům
zhlédnutí doporučených videí z internetových zdrojů
aplikace informací z internetových zdrojů ve vlastní pedagogické a tvůrčí praxi
vytvoření videonahrávky se záznamem vlastní choreografie na zadané téma, která vychází a dokončuje práci ze zimního semestru
Student si z následujících témat vybere jedno, které bude zkoumat pohybově a zpracuje je do technických cvičení, pohybových, či tanečních her, či tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii a bude jej aplikovat do své pedagogické praxe.
Vytvoří také krátkou choreografickou studii na zadané téma a dodá ji ve formě videonahrávky.
Tematické okruhy
-hudba - motiv hudební a motiv pohybový, vztah k hudbě rytmický – dynamický – emotivní,
-způsoby práce s hudbou – vztah mezi jednotlivými hudebními složkami a pohybem
-vhodnost volby hudební předlohy ve vztahu k tématu, věku a příležitosti
-základní kompoziční vztahy - kontrast a jednota, vrchol dynamický – emotivní – obsahový,
-forma – ekvivalent pohybové a hudební formy, dramatická výstavba, koláž
-témata a jejich inspirační zdroje ve vztahu k věkové kategorii
-realizace choreografie na jevišti – základy práce se světlem a zvukem, organizace představení
Doporučenou složkou předmětu Základy choreografie pro pedagogiku je návštěva krajského nebo celostátního kola taneční přehlídky (pořádané MŠMT nebo NIPOS ARTAMA, případně jinými odbornými organizacemi) s přihlédnutím na specializaci studenta.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)