Základy pohybové průpravy 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KZPP2 | zápočet | 2 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsahem předmětu Základy pohybové průpravy 2 jsou rané vývojové vzorce pohybu člověka v konceptu psychomotorického vývoje. Jedná se o základní pohybové koordinace, které se tvoří v procesu vývinu od početí po moment, kdy dítě začne chodit. Právě během prvního roku života se buduje základ pro pohybové zručnosti a schopnosti vnímání. V období vývinu je proces motorického a psychického zrání neoddělitelný.
Předmět je úzce propojen s obsahem látky předmětu Pedagogický proseminář.
Východiskem pro výuku Základy pohybové průpravy 2 jsou teoretické informace o ontogenezi člověka. Student se seznámí s hlavními vývojovými mezníky a prenatálními i postnatálními vývojovými vzorci pohybu, jejich specifikami, vzájemnými vztahy a s důvody jejich návaznosti v kontextu optimálního psychomotorického vývoje. Rovněž se mu představí vědomosti o vztazích mezi vývojovými vzorci pohybu a psychickými schopnostmi člověka.
Důraz je kladen na přenos těchto teoretických informací do vlastní fyzické zkušenosti a fyzického porozumění formou technických cvičení, pohybových her, tematické improvizace, nebo skrze různé dotykové techniky. Student je současně veden k získávání zkušeností v pozorování jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu člověka a k formulování svého pozorování a podání zpětné vazby.
Výuku ve druhém semestru doplňuje intenzivní soustředění, během něhož bude ucelen obsah látky probírané v obou semestrech a zdůraznění okruhů, které jsou součástí státní závěrečné zkoušky.
Tématy druhého semestru jsou:
- vertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika, vzájemné vztahy a důvody jejich návaznosti v kontextu optimálního vývoje.
- spinální vzorec pohybu a jeho specifika
- homologický vzorec pohybu a jeho specifika
- homolaterální vzorec pohybu a jeho specifika
- kontralaterální vzorec pohybu a jeho specifika
- základní pohybové principy: uvolnění/otlačení a dosahování/přitáhnutí
- smysly a vnímání.
Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.
Výsledky učení
Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Pedagogický proseminář
Literatura
Povinná literatura:
KOLÁŘ, Pavel a Miloš MÁČEK. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-219-0.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering®: (Základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdělavania). 2. doplnené vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení Bratislava. Hudobná a tanečná fakulta, 2017. 230 stran. ISBN 978-80-8195-013-1.
Doporučená literatura:
COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN: 0-937645-10-9.
GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.
E-learning: https://moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
ústní i praktická prověrka porozumění obsahu předmětu, prezentace tří praktických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na jedno zvolené téma a její aplikace do pedagogické praxe;
- písemný referát v rozsahu 2 NS, ve kterém student následně popíše svoji pohybovou a pedagogickou zkušenost s prací se zvoleným tématem během samostatné práce v bezkontaktní formě studia;
- observací miminek (6h) v rozmezí věku od narození až do 12 měsíců a písemný záznam a reflexe z těchto pozorovaní v na to určeném formuláři.
Další požadavky – docházka 80%, absolvování observací
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 36 hodin distančně, 14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky ve druhém semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností a vyhledávání odborných informací z doporučené literatury.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, mooodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- nastudování vybrané literatury k daným tématům
- aplikace informací z internetových zdrojů
- observace miminek v rozmezí věku od narození až do 12 měsíců a přípravy písemného záznamu a reflexe z těchto pozorovaní v na to určeném formuláři.
Student si z následujících témat vybere jedno, kterému se bude během semestru detailněji věnovat. Téma bude zkoumat pohybově a zpracuje je do technických cvičení, pohybových, či tanečních her, či tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii a bude jej aplikovat do své pedagogické praxe. Rovněž si k němu nastuduje a nasbírá odborný materiál, který bude základem pro písemný referát v rozsahu dvou NS, v kterém následně popíše svoji pohybovou a pedagogickou zkušenost s prací se zvoleným tématem.
Student si pro svoji samostatnou práci vybere z těchto vybraných tematických okruhů:
- vertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika, vzájemné vztahy a důvody jejich návaznosti v kontextu optimálního vývoje,
- spinální vzorec pohybu a jeho specifika,
- homologický vzorec pohybu a jeho specifika,
- homolaterální vzorec pohybu a jeho specifika,
- kontralaterální vzorec pohybu a jeho specifika,
- základní pohybové principy: uvolnění/odtlačení a dosahování/přitáhnutí
- smysly a vnímání.
Písemný referát a prezentace cvičení jsou součástí zápočtu.
Součástí studia je sledování vědecké platformy v oblasti kineziologie a návštěva odborných seminářů z oblasti somatických disciplín
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)