Pedagogický seminář LT 7

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSLT7 zápočet 3 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět se zaměřuje na sledování filmových materiálů, záznamů tanců jednotlivých oblastí a praktické osvojení vybraných tanců, v praktickém semináři na sále. Předmět se zabývá oblastí Slezska. Posluchači vytváří pohybovou přípravu pro vybranou oblast.

Cílem studia je hlubší poznání vybrané oblasti Slezska a pedagogická práce na jejím tanečním osvojení s důrazem na specifika oblasti. Samostatná činnost studentů, zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců.

Tematické okruhy:

1)Tance ze Slezska: Slezsko procházelo po celou dobu své historie složitým vývojem. Toto území v povodí horní a střední Odry se postupně stávalo součástí různých státních útvarů. K šíři tanečního repertoáru a zastoupení jednotlivých tanečních druhů na Těšínsku nutno říci, že se zde uchovaly všechny vývojové vrstvy našich lidových tanců s výjimkou chorovodů řetězového typu. K nejrozšířenějším tancům na celém Opavsku, Klimovsku a Hlučínsku náleží tanec polonézového typu, zvaný obecně „taněc“.

2)Goralská oblast: Ověnžok a kulany, Kolomajka, Křižok I - II, Linder, Maštolka, Vruny; Moravsko-slezské pomezí: Starodavny, Mužský skok Ondraš ve čtveřici, Mužský skok s obuškem ve dvojici,

3)Třinecko: Kolomajka z Lybžic, Křižok a kačok z Třince, Šotyška z Lybžic; Těšínsko: Povulny z Těrlicka, Bioly z Bystřice, Čapkany z Košarisk, Gonšor; Kostkovy I - II z Albrechtic, Hulan z Řeky, Klepavý valčík z Jablunkova, Mazurek z Bocanovic, Śviňok.

4)Orlovsko: Taněc a maďar, Funty, Kača, Kozok a maďar, Myksik, Pohančok a maďar, Šatkovy; Bohumínsko: Handerlok z Petřvaldu, Kačok a malý křižok z Petřvaldu, Mamlas ze Skřečoně, Žebrok z Petřvaldu, Šaroš a Šotyšky z Petřvaldu

5)Klimkovsko, Opavsko a hlučínsku: Taněc I, II - III ze Svinova, Taněc I a II ze Zbyslavic, Vrtek ze Zbyslavic, Cupek z Dolní Lhoty, Koval z Krásného Pole, Lendr I - III z Horní Lhoty, Polka na šest z Krásného Pole, Slezsky čardáš z Velké Polomi, Bulger z Dvořiska, Cigani I - III z Neplachovic, Koziz z Darkovic, Otevřená polka z Podvihova, Ruská polka z Krásného Pole

Výsledky učení

Posluchač získá informace o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.

Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti, vypracuje metodický postup výuky.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizita: Didaktika a metodika LT 9

Literatura

Povinná literatura:

JELÍNKOVÁ, Zdenka, BUROŇOVÁ, Anna et al. Slezsko: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska; díl 10. ISBN 80-86156-00-1.

Doporučená literatura:

BARTOŠ, František, ed. a JANÁČEK, Leoš, ed. Národní písně moravské v nově nasbírané [hudebnina]. Praha: nákladem České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1901.

GELNAR, Jaromír, ed. Slezské písně z Třinecka a Jablunkovska [hudebnina]. 1. vydání. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957.

JELÍNKOVÁ, Zdenka - výběr z díla

MYSLIVEC, František. Naše staré národní tance. Sešit 1. Praha: Moravec, 1925.

PODEŠVOVÁ, Hana - výběr z díla

PODEŠVOVÁ, Hana. Lidové tance na Těšínsku. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1987.

Hodnoticí metody a kritéria

Požadována je praktická účast na semináři, příprava alespoň jedné pohybově-taneční variace k probírané folklorní oblasti (technická příprava taneční dovednosti dané oblasti). Seminární práce k tématice studentem zvolené oblasti.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů