Pedagogický seminář MST 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSMT4 zápočet 2 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 4 spočívá v systematickém prohlubování vědomostí a zkušeností formou samostatné pedagogické praxi, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST. Pedagogické praxi vždy předchází detailní příprava, která je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu. Po ní následuje studentova písemná evaluace (sebe-evaluace) a diskuze.

Pro zkvalitňování odborného pedagogického myšlení a působení je zásadní setkávání se a pozorování různých pedagogických osobností tuzemských i zahraničních. Katedrou pořádané workshopy jsou nedílnou součástí studia.

Pedagogický seminář MST 4 je úzce provázán s předmětem Didaktika a metodika MST, Trénink MST.

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích. Důraz je kladen na rozvoj verbálního projevu, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod, schopnosti práce s hudbou a korepetitorem, na názornou demonstraci a odbornou korekci. Akcentuje se kreativita, schopnost vytvoření tvůrčí atmosféry a rovnoměrného rozložení pozornosti ke všem žákům, citlivost pro vhodně zvolenou formu přístupu ke konkrétnímu jedinci.

Tematické okruhy:

Hospitace v hodinách moderního a současného tance ve vyšších ročnících na konzervatořích, tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

Příprava pedagogického výstupu - pedagogická praxe ve vybraných institucích – evaluace a sebe-evaluace – diskuze

Významné taneční školy v Evropě a jejich systém vzdělávání.

Výsledky učení

Student umí flexibilně a tvůrčím způsobem využít své znalosti a dovednosti v pedagogické praxi na různých typech vzdělávacích i volnočasových institucí, má přehled moderním a současném tanci jak součástí uměleckého vzdělávání v ČR.

Předpoklady a další požadavky

korekvizity - didaktika a metodika MST 6

Literatura

Povinná literatura:

KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31

Doporučená literatura a články:

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 0736067892.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.

MIKYSKOVÁ, Barbara. Činnost pedagoga tance. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2007.

SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

Internetové zdroje

https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly?form=konzervator&p=2

https://www.databazetance.cz/tanecni-studia/

http://www.umelecka-skola.cz/index.php?kraj=Praha

http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=318

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě realizované praxe (pedagogických výstupů) ve vybraných institucích a její písemné evaluace. Aktivně se účastní reflexe získaných zkušeností formou diskuze. Součástí je také seminární práce (min 3NS), v níž student srovnává systém vzdělávání jednotlivých konzervatoří v ČR na základě jejich školních dokumentů, RVP plánů, jejich vlastní prezentace na webových stránkách, zhlédne jejich představení.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů