Úvod do studia taneční vědy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107UST1 | zápočet | 2 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je vytvořit základní přehled o předmětu, historickém vývoji, badatelských tématech a východiscích oboru taneční věda, jeho institucionálním zázemí ve světě i v České republice, hlavních osobnostech oboru a literatuře.
Předmět Úvod do studia taneční vědy 1 je koncipován jako introdukce do oboru v podobě přednášky, opírající se o samostatné studium odborné literatury.
Tematické okruhy
- taneční věda jako specifická uměnovědná disciplína se specifickým okruhem pramenného materiálu, složitou problematikou jeho dostupnosti a výpovědní hodnoty, specifickými okruhy badatelských otázek a výzkumnými metodami.
- geneze taneční vědy jako uměnovědné disciplíny.
- současná podoba oboru taneční věda, témata a metodologické přístupy.
- subdisciplíny taneční vědy, jejich specifická témata a metody.
- vývoj teoretické reflexe tance v evropské kultuře, proměny ideologického diskursu spojeného s tancem, formování společenského hodnocení tance v evropském kontextu, místo tance v evropské kultuře (na příkladech konkrétních tanečních jevech a jejich dobové interpretaci - tanec jako součást koncepce dvořana, diskuse o valčíku, úloha tance v evoluci lidstva, tanec jako divadelní umění na přelomu 19. a 20. století apod.).
Výsledky učení
Student získal základní znalosti o oboru, jeho obsahu a pozici v kulturním kontextu, upřesnil si představy o zaměření a stavu oboru, jeho metodologických východiscích a konceptech, rozvinul intelektuálních dovedností, kritického myšlení.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BAHENSKÝ, František et al. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada. Lidová kultura. Praha: Paseka, 2014. Především Hlava pátá, kap. III. Tanec, s. 582-631. ISBN 978-80-7432-442-0.
BROOKS, Lynne Matluck. Dance History and Method: A Return to Meaning. Dance Research, Vol. 20, 2002, No. 1 Summer, s. 33-53. ISSN 0264-2875.
FELFÖLDI, László. Dance Knowledge. To Cognitive Approach in Folk Dance Research. In: FISKVIK, Anne Margrete; BAKKA, Egil eds. Dance knowledge – Dansekunnskap. International Conference on Cognitive Aspects of Dance. Proceedings. Trondheim, 2002, s. 13-20. ISSN 0149-7677.
FOLEY, Catherine. Perceptions of Irish Step Dance: National, Global, and Local. Dance Research Journal, Vol. 31, No. 1 (Summer, 2001), s. 34-45. ISSN 0149-7677.
GIURCHESCU, Anca. The Power of Dance and Its Social and Political Uses. Yearbook for Traditional Music, Vol. 33, 2001, s. 109-121. ISSN 0740-1558.
GRAU, Andrée. Tiwi Dance Aesthetics. Yearbook for Traditional Music, Vol. 35, 2003, s. 173-178. ISSN 0740-1558.
GREMLICOVÁ, Dorota. Alfred Waldau. K dějinám českých dějin tance. In: Historické studium tance v českém prostředí. Praha: Akademie múzických umění, 2002. ISBN 9788073310035.
HANNA, Judith Lynne. Is Dance Music? Resemblances and Relationship. In: The World of Music (Journal of the International Institute for Comparative Music Studies and Documantation), Vol. 24, 1982, s. 57-71. ISSN 00438774.
KAEPPLER, Adrienne L. Dance Ethnology and the Anthropology of Dance. Dance Research Journal, Vol. 32, No. 1 (Summer 2000), s. 116-125. ISSN 0149-7677.
NAHACHEWSKY, Andriy. Participatory and Presentational Dance as Ethnochoreological Categories. Dance Research Journal, Vol. 27 (Spring, 1995), s. 1-15. ISSN 0149-7677.
NOVERRE, Jean-Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: SPN, 1982.
REY, Jan. Jak se dívat na tanec. Praha: Vyšehrad, 1947.
SIBLÍK, Emanuel. Tanec mimo nás i v nás. Historické poznatky a estetické soudy. Praha: Nakladatelství Václav Petr, 1937.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: F. Šimáček, 1895, druhé vydání Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
Jeden text podle vlastního výběru autorů Božena Brodská, Vladimír Vašut, Joe Jenčík
Doporučená literatura
BIE, Oskar. Der Tanz. Berlin: Julius Bard Verlag, 1923.
BOAS, Franziska ed. The Function of Dance in Human Society. New York: Dance Horizons Inc., 1972. ISBN 978-0871270320.
BÖHME, Franz Magnus. Geschichte des Tanzes in Deutschland, I, II. Leipzig: Verlag von Breitkopf&Härtel, 1886.
COPELAND, Roger; COHEN, Marshall eds. What is Dance?. Oxford: Oxford University Press, 1983. ISBN 978-0195031973.
JUNK, Victor. Grundlegung der Tanzwissenschaft. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1990. ISBN 9783487093390.
SACHS, Curt. World History of the Dance. New York: W. W. Norton, 1937.
SPENCER, Herbert. The Origin and Function of Music. In: Essays: Scientific, Political and Speculative, Vol. II. London 1901, s. 400-451. ISBN 978-1177661799.
WALDAU, Alfred. Geschichte des böhmischen Nationaltanzes. Culturstudie. Prag: Gerzabek, 1861.
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná četba a její reflexe
Účast ve výuce 80 %
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Dorota GREMLICOVÁ | sborovna katedry tance Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)