Dramaturgie autorského divadla 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109DA3 zápočet 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Hlavním cílem výuky je pochopení hereckých a pohybových metod, principů a technik v žánrech nonverbálního divadla (Herecké umění mima je další ze složek autorské tvorby).

Charakteristika hereckého umění mima a performera (herecké zdroje mima, interpretační předpoklady mima, řemeslnost a profesionalita mima).

Znalost historických souvislostí a rozvoj hereckých technik až do současných forem nonverbálního divadla.

Zásadním obdobím pro rozvoj hereckých a pohybových technik mimu bylo období francouzské divadelní avantgardy (Starý holubník, Ch. Dullin, E. Decroux, M. Marceau, J. L. Barrault a další).

Posluchači se seznámí i s dalšími hereckými metodami a rozvojem klauneire a pohybového divadla v druhé polovině 20. století (J. Lecoq, P. Byland, Dimitri, E. Barba, J. Grotowski a další).

Další náplní výuky je přednáška o hudební složce v rámci autorské tvorby, dále pak přednáška věnující se kostýmu, herectví s maskou a líčení.

Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní příklady a ukázky hereckých a pohybových technik v žánrech nonverbálního divadla.

Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Dramaturgie a režie, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“.

Tematické okruhy:

Charakteristika hereckého umění mima (herecké zdroje mima, interpretační předpoklady mima, řemeslnost a profesionalita mima).

Herecké a pohybové techniky v období francouzské divadelní avantgardy (J. Copeau a Starý holubník, Ch. Dullin, E. Decroux, M. Marceau, J. L. Barrault a další).

Herecké metody a rozvoj klauneire a pohybového divadla v druhé polovině 20. století (J. Lecoq, P. Byland, Dimitri, E. Barba, T. Kantor, J. Grotowski a další).

Vliv francouzské divadelní avantgardy na vznik a rozvoj české pantomimy (L. Fialka, B. Hybner. C. Turba a B. Polívka).

Inspirace ruskou avantgardní a moderní vlnou - M. A. Čechov, V. E. Mejerchold - Biomechanika, J. Vachtangov, S. Polunin, A. Adasinski a další).

Využití hudby a práce na zvukové složce v rámci autorské tvorby. Body voice band, akční lyrika a práce s hlasem.

Práce s kostýmem v nonverbálním divadle.

Masky a líčení. Základní historický kontext ve vývoji masky a její využití v divadelním umění. Odkaz J. Lecoqa - herectví s maskou.

Analýza hereckých metod v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse (ukázky z tvorby: J. Lecoq, F. Genty, Theatre de Mouvement, divadlo Krepsko, Dimitri, S. Polunin, Derevo, Mummenschanz, Farma v jeskyni, Radim Vizváry, Miřenka Čechová, absolventi Ctibora Turby a další).

Výsledky učení

Orientace v hereckých a pohybových metodách a technikách v žánrech nonverbálního divadla.

Znalost historických souvislostí vývoje hereckých metod (francouzská divadelní avantgarda a vývoj techniky a hereckého umění mimu v druhé polovině 20. století)

Orientace ve výtvarné složce autorské tvorby věnované kostýmu a jeho využití v nonverbálním divadle.

Teoretické znalosti hlavních tendencí v herecké práci s maskou. Orientace v pedagogických metodách J. Lecoqa.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.

DECROUX, Etienne. Slova o mimu. Nakladatelství JAMU Brno, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Umenie mizanscény I., II. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-69-2.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.

HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT-Karel Kerlický, Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.

LECOQ, Jacques. The moving body. Methuen Drama, 2011. ISBN 978-1408111468.

Michail Aleksandrovič Čechov: Hercova cesta / O herecké technice. KANT, 2017, 978-80-7437-241-4.

MIKOTOVÁ, Zoja a PETIŠKOVÁ, Ladislava. Jiřina Ryšánková, Vstříc novým formám. Nakladatelství JAMU Brno, 2018. ISBN 978-80-7460-145-3.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Institut umění-Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0.

Doporučená literatura:

ANKE Gerber. Anatomie der Pantomime, A.Gerber, 2016, ISBN 978-3-00-052217-8,

BOGGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu. Divadelní ústav, Divadlo Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, AMU-KANT 2010, ISBN 978-80-7473-037-3.

JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC, 2018. ISBN 9781350069039,

VAVŘÍKOVÁ, Eliška. Mimesis a poiesis: od etnoscénologického výzkumu k hereckému projevu v inscenaci Farmy v jeskyni Sclavi/Emigrantova Píseň. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2009. 165 s. ISBN 978-80-86970-87-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.

Reflexe semestrální výuky.

Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné splnění vědomostního kvízu a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).

Poznámka

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost H1027
Učebna H1027 (HAMU)

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
10:45–12:15
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 10:45–12:15 Adam HALAŠ Učebna H1027 (HAMU)
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů