Dramaturgie autorského divadla 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109DAD1 zápočet 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Hlavním cílem přednášek je vytvoření komplexního a uceleného obrazu o stavu českého nonverbálního divadla od poloviny 20. století až po současnost.

Detailní analýza současných trendů v nonverbálním divadle a v novém cirkuse.

Reflexe a analýza ukázek z tvorby hlavních představitelů nonverbálního divadla u nás i v zahraničí.

Přehled hlavních českých i zahraničních divadelních souborů, interpretů, center, škol a festivalů mimického umění a nového cirkusu.

Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní a sdělný obraz o širokém spektru žánrů nonverbálního divadla.

Na základě ukázek z představení a následném rozboru se posluchač orientuje v inscenačních postupech.

Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Fyzické divadlo, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“).

Tematické okruhy:

Seznámení se všemi složkami autorské tvorby a představení okruhů přednášek v rámci celého magisterského studia.

Shrnutí základních principů inscenační tvorby s ohledem na žánry nonverbálního divadla.

Česká pantomima, klaunérie a groteska druhé poloviny 20. století.

Současné české a evropské nonverbální divadlo.

Francouzská pantomima a její vliv na rozvoj české pantomimy.

Ladislav Fialka, Ctibor Turba, Boris Hybner, Bolek Polívka: specifika jejich tvorby a vliv na současné nonverbální divadlo.

Branické divadlo pantomimy, Pražská pětka, Mimóza, Divadelní pouť a další alternativní prostory a soubory, které působily v předrevolučním období.

Přehled hlavních českých i zahraničních divadelních souborů, interpretů, center, škol a festivalů mimického umění a nového cirkusu.

Konzultace a reflexe připravovaných námětů absolventských představení.

Analýza specifických dramaturgických postupů v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse (ukázky z tvorby Ctibora Turby, Borise Hybnera, Bolka Polívky, Miřenky Čechové, Vojty Švejdy, Radima Vizváryho, divadla Krepsko, souboru La Putyka, divadla Farma v jeskyni, divadla Continuo a dalších).

Výsledky učení

Vytvoření komplexního a uceleného obrazu o stavu českého nonverbálního divadla od poloviny 20. století až po současné nonverbální divadlo.

Studenti mají představu o způsobu dramaturgické práce při přípravě divadelní inscenace na teoretické bázi.

Studenti jsou schopni analýzy a syntézy jednotlivých žánrů v rámci jedné divadelní inscenace.

Znalost nejdůležitějších kulturních prostor a divadel současného mimického umění, center, škol a festivalů mimického divadla a nového cirkusu.

Studenti mají představu o tom, co obnáší autorská tvorba a chápou vzájemnou spolupráci inscenačních složek.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.

BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0.

CIHLÁŘ, Ondřej a Hanuš JORDAN. Orbis cirkus, Praha: NAMU, 2006. ISBN 978-80-7331-280-0.

CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. Panorama českého alternativního divadla. ISBN 8086102556.

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie, Akademie múzických umění v Praze 2009, ISBN 978-80-7331-146-9.

HALAŠ, Adam. Být mim je in. Taneční zóna, 2019, č. 1, r. 23, s. 6-11.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.

HALAŠ, Adam. Výbojka české pantomimy. Taneční zóna, 2020, č. 3, r. 24, s. 22-25.

ŠVEHLA, Jaroslav. Tisícileté umění pantomimy: (ukázky z dějin pantomimy). Praha: Melantrich, 1989. Estetika divadelní a filmové tvorby. ISBN 80-7023-024-X.

VEBER, Václav. Příběh pantomimy. V Praze: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, katedra nonverbálního a komediálního divadla, 2006. ISBN 80-7331-054-6.

Doporučená literatura:

HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.

JIŘIČKA, Lukáš a KYSELOVÁ, Eva. Oáza neklidu: sonda do nitra nezávislé scény Alfred ve dvoře. Praha: Motus, 2018. ISBN 978-80-270-5238-7.

KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.

KRÁTKÁ, Martina. Ctibor Turba: pedagogika v mimickém a komediálním divadle. V Brně: JAMU, 2018. 239 stran. ISBN 978-80-7460-142-2.

PETIŠKOVÁ, Ladislava. Hybneriáda aneb červený a černý Boris: sborník příspěvků k sedmdesátým narozeninám profesora Borise Hybnera. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 153 s. ISBN 978-80-7331-318-0.

TURBA, Ctibor. Cirkus Alfred. Divadlo Alfred o.s. Praha 2006. ISBN 80-239-8267-2.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.

Reflexe semestrální výuky.

Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné splnění vědomostního kvízu a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).

Poznámka

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost H1027
Učebna H1027 (HAMU)

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
11:00–12:30
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
11:00–12:30 Adam HALAŠ Učebna H1027 (HAMU)
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů