Dramaturgie a režie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109DR1 zkouška 8 8 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 128 až 168 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ, David PIZINGER, Eliška VAVŘÍKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Prohloubení a zdokonalení hlavních principů autorské tvorby v nonverbálním divadle.

Student se učí být tvůrcem konceptů, dramaturgem a režisérem se specializací v oblasti nonverbálního divadla (zejména pantomima, fyzické divadlo a klaunérie).

Rozvoj pohybového a hereckého výrazu, kultivace estetiky hereckého projevu.

Aplikace a následná analýza a reflexe dramaturgicko-režijních zadání.

Rozšíření oblastí pro hledání inspirací tvorby. Schopnost nacházet aktuální témata pro uměleckou tvorbu, analyzovat jejich význam v historických a společenských souvislostech.

Aplikace principů tvorby v praktických cvičení. Rozvíjení situací prostřednictvím ukotvení tématu v imaginárním i v konkrétním fyzickém prostoru.

Prohloubení schopnosti práce v kolektivu, tvořivé rozvíjení materiálu pro vlastní pohybové ztvárnění i pro režijní vedení herce-mima/performera nebo skupiny.

Osvojení návyku hledat a definovat vlastní principy autorského myšlení a následně je aplikovat individuálně nebo v kolektivu. Vymezení vlastní tvořivosti v synergii „dialogu a konfrontací“ s tvůrčími partnery.

Student je veden k poznávání a aktivní práci se zákonitostmi dramatu a k aplikaci principů tvorby jak v divadelním prostoru, tak ve specifických prostorách.

Výuka směřuje k syntéze všech složek autorského procesu, od volby tématu přes vytvoření libreta, výtvarnou složku, světelný design, hudbu, práci s multimédii až po procesuální dramaturgii, která zahrnuje pojmenování a rozvíjení zadaného tématu.

Studium probíhá formou cvičení sestávající z praktických a teoretických bloků, které kopírují průběh práce na výsledné inscenaci.

Tematické okruhy:

Lektorské úvody do oblastí dramatické látky a inscenačních principů, výstavba a čtení mizanscény, možnosti využití syntézy vizuální dramaturgie a performativních prvků v činoherním divadle.

Ladění – princip společného čtení dramatické látky s průběžnou reflexí výkladu textů.

Postupné shromažďování emocionálního, pohybového a vizuálního materiálu.

Hledání struktury tréninků, adaptace na proces zkoušení.

Individuální práce na libretu – vlastní zpracování rozvíjejícího se tématu.

Konzultace „s odborníky z praxe“, hledání sjednocujícího uspořádání prostoru, místa děje, audiovizuální strukturování imaginárního a fyzického prostoru a scény.

Principy kostýmů, hudby, využití multimédií a práce na zvukové a světelné složce závěrečného projektu.

Výsledky učení

Každý student dostal prostor k tvůrčí realizaci jako choreograf, dramaturg a režisér. Jeho úloha se proměňuje v závislosti na dílčích zadáních, a kromě úlohy inscenátora se ujímá i role interpreta pod vedením jiného studenta.

Výsledný tvar směřuje k syntéze všech složek autorského procesu a student se v roli režiséra zaměřuje na hledání jednotného pohybového výrazu v prostorovém rámci včetně přesvědčivého tematického sdělení.

Předpoklady a další požadavky

v přípravě

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.

ČECHOV, Michail Alexandrovič. O herecké technice. Praha: KANT, 2017. ISBN 80-7008-054-X.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT-Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.

KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.

SVOBODA, Josef. Tajemství divadelního prostoru. Praha, 1992. ISBN

VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.

VÁCLAVOVÁ, Denisa a Tomáš ŽIŽKA a kol. Site-specific-divadelní projekty. Praha: Pražská scéna / Prague Stage Publishing House, 2008. ISBN 970-80-86102-44-3.

Doporučená literatura:

BARRAULT, Jean-Louis. Som divadelník. Bratislava, 1961.

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2007. ISBN 9788070082041.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Umenie mizanscény. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. ISBN 80-88987-03-2.

FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.

RÉMY, Tristan. Klauniády. Praha: Orbis, 1968.

VACHEK, Karel. Teorie hmoty, o vnitřním smíchu, rozdvojení mysli a středovém osudu. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4488-6.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), ochota ke tvořivosti v jednotlivých oblastech společné tvorby, míra osobního zapojení při interpretaci kolektivního díla.

Reflexe semestrální výuky a závěrečného představení.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost H0009
sekretariat

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
11:00–14:00
(přednášková par. 1)
VÝUKA PROBÍHÁ NA PŮDĚ!
Út
St
místnost 0021
Učebna 0021

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
12:15–15:15
(paralelka 1)
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách!
místnost 0021
Učebna 0021

(Hartigovský palác)
HALAŠ A.
12:15–15:15
(paralelka 1)
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách!
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 12:15–15:15 Adam HALAŠ Učebna 0021
Hartigovský palác
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách! paralelka 1
St 12:15–15:15 Adam HALAŠ Učebna 0021
Hartigovský palác
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách! paralelka 1
Po 11:00–14:00 Adam HALAŠ sekretariat
Hartigovský palác
VÝUKA PROBÍHÁ NA PŮDĚ! přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů