Fyzické divadlo 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109FD2 zkouška 6 8 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 66 až 96 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Cíl výuky:

Cílem výuky je prohloubení práce s tělem a hlasem s nevšedními hereckými a pohybovými technikami. Záměrem je rozšíření pohybového a hlasového rejstříku hledáním nových výrazových možností a kreativní osobní přístup v procesu tvorby autorské inscenace, a to prostřednictvím her a principů fyzického divadla.

Předmět je výrazně zaměřen na autentičnost pohybového projevu a rozhodnou práci s tělesnou energií, přičemž je kladen důraz na hravost a lehkost po dobu celého procesu a na detailní pohybový projev, tedy práci s technikou pohybu.

Student se má naučit vnímat tělo jako komplexní celek, zkoumat mimořádné či extrémní stavy energie, které v sobě obsahují kontrasty a poskytnou herci nové výrazové možnosti. Student se naučí pracovat detailně s pohybovou partiturou a s principem montáže, který mu poslouží jako nástroj pro svou individuální tvorbu a pro osobní výpověď.

Student se v rámci výuky naučí být aktivním tvůrcem / hercem nonverbálního divadla, který vnímá a posouvá fyzickou tvorbou vlastní možnosti a potřeby stejně tak, jako směry a možnosti kolektivního autorského procesu pro vytvoření společného díla fyzického divadla.

Student se naučí pracovat s výběrem pohybového materiálu a zakomponovat jej do vlastního či kolektivního tvůrčího procesu. Naučí se samostatnou a sólovou práci stejně tak, jako práci ve skupině. Při tom má zachovat otevřenost pro detailnější práci stejně tak, jako náhled na materiál z různých úhlů pohledů při zachování autenticity a spontánnosti pohybu.

Tematické okruhy:

V rámci výuky se pracuje s herními principy, které umožňují hercům systematicky vstoupit do fyzické akce a pracovat s hereckou technikou, s tělesnou energií a s autentičností a spontánností pohybového projevu.

Student si prostřednictvím výuky tříbí pohled na pohyb jako takový a získá citlivost pro univerzální principy pohybového divadla jako:

-rozšíření pohybových a hlasových výrazových možností, autentičnost a spontánnost pohybu

-technické aspekty fyzického divadla: „flow“, uzemnění, rytmus, dynamika, artikulace, prostor, abstrakce, komunikace, architektura, vrstvení

-práce s partnerem a se situací

-práce s pohybovou partiturou a s principem montáže

-práce s aktuálními tématy, které se dále zpracovávají autorským přístupem

-samostatná sólová a skupinová práce, příprava ročníkového představení v kolektivu

-reflexe vlastní práce

Výsledky učení

Student je schopen pracovat detailně s pohybovou či intonační partiturou a s principem montáže, který mu poslouží jako nástroj pro svou individuální tvorbu a pro osobní výpověď. Umí pracovat s energií a projekcí svého těla do prostoru a zároveň s pohybovým detailem.

Vnímá vlastní tělo v nových kontextech a dokáže vědomě pracovat s abstrakcí a výrazovými prostředky, které v pohybu používá. Naučí se pracovat s výběrem a fixací vlastního pohybového materiálu, zakomponovat jej do vlastního či kolektivního tvůrčího procesu a propojovat jej s tématem.

Je schopen samostatné a sólové práce stejně jako práce ve skupině. Dokáže pracovat s pohybem herecky, kultivuje detailní práci na technice pohybu a zároveň si zachovává otevřenost pro náhled na materiál z různých úhlů pohledu.

Je autentický a spontánní ve svém fyzickém projevu a dokáže pracovat s mimořádnou nevšední energií a technikou, kterou aplikuje v tvůrčím procesu pro vytvoření ročníkového představení.

Zná kompletní tvůrčí proces tvorby představení v žánru fyzického divadla se všemi jeho aspekty. Dokáže být aktivním hercem/tvůrcem, tedy kreativním spolupracovníkem v procesu tvorby fyzického divadla.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7008-109-0.

BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.

Doporučená literatura:

CALLERY, Dymphna. Through the body : a practical guide to physical theatre. London New York: Routledge Nick Hern Books, c2001. x, 243 s. ISBN 0-87830-124-0.

HODGE, Alison. Actor Training. New York: Routeledge, 2010. ISBN 978-0-415-47167-1.

JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC 2018. ISBN 9781350069039.

KEEFE, John. Physical theatres : a critical introduction. London: Routledge, 2007. xv, 230 s. ISBN 978-0-415-36249-8.

Physical theatres : a critical reader. London: Routledge, c2007. xxii, 283 s. :. ISBN 978-0-415-36252-8.

CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s. :. ISBN 80-86102-55-6 .

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha: KANT, 2010. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-037-3.

HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce : útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. :. ISBN 978-80-7331-222-0.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT, 2011. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-060-1.

CHRISTOFFERSON, Erik Exe. The Actor’s Way. New York: 1993, ISBN 0-415-08795-3.

LABAN, Rudolf. Choreutics. Alton: Dance books, c2011. xii, 214 s. :. ISBN 978-1-85273-148-9.

LECOQ, Jacques. The Moving Body : teaching creative theatre. First published. New York London: Bloomsbury Methuen Drama, 1997. 186 stran :. ISBN 978-1-4081-1146-8.

Hodnoticí metody a kritéria

Praktická zkouška hodnotí a prověřuje: důslednou práci s vybranými tématy a vlastním pohybovým materiálem v tvůrčím procesu, definici společného tématu s ostatními studenty v ročníku pro ročníkové představení, aktivní a kreativní spolupráci v rámci autorského procesu až do závěrečného představení, reflexi vlastní práce v průběhu semestru i po uzavření procesu.

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů