Improvizace 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109IMPR2 | zápočet | 1 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla
Obsah
Výuka se i nadále zaměřuje na tréning koncentrace. Tento trénink spočívá v hledání a udržení vyladěného stavu vědomého postoje k sobě i okolí, bytí „tady a teď“. Dalším cílem je pak probouzení své vlastní specifické vnitřní fantazie a imaginace, eliminace vnitřního racionálního diktátu, podpora hbitosti, nevázanosti a nekomplikovanosti. Potlačení nežádoucí přehnané racionální sebekontroly, která blokuje pohotové jednání. Ve druhém semestru se přidávají verbální cvičení, dochází tedy k propojování verbálních projevů s fyzickými.
Semináře mají formu praktických improvizačních cvičení, nejprve převážně skupinových, později sólových. Ve druhém semestru se pozornost posouvá více k verbální rovině performativního projevu. Ve skupinových dialozích dochází k podpoře rozvoje intuice bez racionální šablony, kdy logika a obsah slov zůstává až na druhém místě.
Tematické okruhy:
1.Trénink koncentrovaného, pohotového, vědomého stavu bdělosti „tady a teď“
2.Skupinová cvičení – reakce jednotlivce na neverbální podněty přicházející ze skupiny, či skupinové reakce na podněty přicházející z vnějšku
3.Verbální cvičení – trénink pohotových reakcí, propojování verbálních projevů s neverbálními fyzickými projevy
4.Skupinové dialogy – podpora intuice bez racionální šablony, kdy obsah slov, logika, je a ž na druhém místě
5.Osvojení citu pro rytmus a timing (časová míra napětí v jednotlivých frázích)
6.Probouzení vlastní fantazie a imaginace, sólově i skupinově
7.Kontaktní trénink s publikem – ověřování nově probuzené kreativity a nově nabytých zkušeností a dovedností před diváky.
Výsledky učení
Studenti umí zacílit svou mysl, koncentrovat se na přítomný okamžik, být pohotoví, hbití ve svých reakcích. Dokáží spontánně a okamžitě reagovat na podněty přicházející zvenčí, stejně tak jako využívat svou vlastní imaginaci a fantasii pro vytvoření neverbální dramatické situace. Dochází k propojování fyzické a verbální složky bez nutnosti hledání obsahu slov a logiky pojmů. Reagují skupinově i jednotlivě. Osvojují si cit pro rytmus a timing, pro časové napětí v jednotlivých frázích. Své nabyté poznatky a zkušenosti dovednosti využít i při kontaktu s publikem.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
MEADOWS, Kenneth. Šamanská zkušenost: praktický průvodce mimosmyslovým vnímáním. Přeložila Mária SCHWINGEROVÁ. Praha: Maitrea, 2018. ISBN 978-80-7500-390-4.
Doporučená literatura:
ETCHELLS, Tim. Certain fragments: contemporary performance and forced entertainment. London New York: Routledge, 1999. 228 s. ISBN 978-0-415-17383-4.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. 294 s. ISBN 978-80-7331-266-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na hodinách, docházka min. 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Nonverbální divadlo (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)