Hudební estetika pro hudební režiséry 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
171HEHR1 zápočet 5 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 107 až 132 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jan VIČAR

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan VIČAR

Katedra

Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín

Obsah

Cíl výuky:

Získání aktuálních poznatků z hudební estetiky, hudební sémiotiky, teorie interpretace a stavu současné internetizace a vizualizace hudebního umění (přednáška).

Na semináři studenti získají zkušenosti při vedení odborné diskuze o tématu vlastní seminární práce či tématech prací ostatních studentů, jsou schopni formulovat vlastní názory a konfrontovat je s názory odborné veřejnosti.

Shrnutí obsahu předmětu:

Objasnění pojmů a kategorií hudební estetiky, hudební sémiotiky a hudební interpretace a jejich aplikace v oblasti záznamu zvuku a oboru hudební režie. Obsah přednášek je dále zaměřen na přínos Pražské hudebně sémiotické školy a významné historické osobnosti hudební estetiky včetně jejich díla. Předmět vede studenty k potřebě vnímat hudební estetiku jako součást uměleckého ztvárnění záznamu zvuku a uplatňování hudebně estetických hodnot při postupech hudební režie.

Tematické okruhy:

• Pojmy a kategorie hudební estetiky. Estetická a umělecká hodnota v hudbě.

• Pojmy hudební sémiotiky a přínos Pražské hudebně sémiotické školy

• Pojmy teorie hudební interpretace

• Eduard Hanslick a soudobá evropská hudební kultura

• Hans Heinrich Eggebrecht a pojetí hudby jako hry

Výsledky učení

Studenti se po absolvování předmětu orientují v oblasti současné estetiky a sémiotiky hudby a teorie hudební interpretace. Jsou schopni z hlediska hudební estetiky a teorie hudebního umění pojímat téma své diplomové práce se zaměřením na specifika hudební režie při nahrávání hudby.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-479-3.

HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.

POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1215-1. (Vybrané kapitoly)

SACKS, Oliver. Musicophilia. Praha: dybbuk, 2015. ISBN 978-80-7438-132-4. (Vybrané kapitoly)

ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1987. (Vybrané kapitoly)

Doporučená literatura:

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Philosophie der Neuen Musik. Tübingen: 1949; Frankfurt am Main: 1969.

FUBINI, Enrico. Geschichte der Musikästhetik. Stuttgart-Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997.

FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav et alii. Základy hudební sémiotiky I, II, III. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 1992.

GODÁR, Vladimír. Kacírske quodlibety. Bratislava: Music Forum, 1998.

HARNONCOURT, Nicolas. Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.

LIPPMAN, Edward. A History of Western Musical Aesthetics. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1992.

LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Editio Supraphon, 1982.

MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2016.

ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha: Argo, 2011.

SCRUTON, Roger. Hudobná estetika. Bratislava: Hudobné centrum, 2009.

VIČAR, Jan, DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.

VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.

Specifická literatura podle zaměření diplomanta.

Hodnoticí metody a kritéria

Student získává zápočet na základě písemného testu, při kterém prokáže znalost látky uvedené v anotaci předmětu. Podmínkou přístupu k testu je účast studenta na seminářích v minimálním rozsahu 75 %, úspěšné přednesení referátu na individuálně dohodnuté téma, aktivní účast ve skupinových diskusích.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 2026
Učebna 2026 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
17:00–18:30
(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 17:00–18:30 Jan VIČAR Učebna 2026 (HAMU)
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů