Hudební teorie - systematika 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSY2 | zkouška | 5 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 104 až 129 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Předmět odkrývá na začátku charakteristiku zvukových a souzvukových jevů. Jejich větší celky systemizuje z formového a tektonického hlediska. Tradiční pojmosloví rozšiřuje o „blok hudby“ a „tektonickou strukturu“. Nové pojmy uvádí do analytické praxe. V rámci nově stanovených pohledů na hudební strukturu pak definuje souhru kontrastů a scelovacích prostředků. V závěru komparuje stěžejní publikace o stavbě skladeb.
Tematické okruhy:
- Konsonance a disonance v tradičním i novodobém pojetí
- Harmonické pole
- Hudební forma, hudební žánr – odlišnosti
- Hudební formy a tektonika – vzájemné vztahy
- Tektonické funkce
- Tektonická identifikace strukturálních částí
- Bloky hudby a jejich hranice
- Tektonické struktury a jejich systematika v oblasti kvantitativní i kvalitativní
- Kontrasty a scelovací prostředky
- Skladatelská práce v duchu tektonických zákonitostí
- Tektonická linie skladby
- Významné práce o stavbě skladeb v minulosti a současnosti
Výsledky učení
Student charakterizuje zvukové a souzvukové jevy z hlediska jejich konsonantnosti a disonantnosti v tradičním i novodobém pojetí. Jejich větší celky pak systemizuje z formového a tektonického hlediska. Definuje nové pojmy „blok hudby“ a „tektonickou strukturu“. Student pak uvedené pojmy používá ve své analytické práci. Identifikuje kontrasty a scelovací prostředky a vymezuje jejich souhru ve skladbě. Student se orientuje ve stěžejních pracích z oblasti stavby skladeb.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
CHRISTENSEN, Thomas, ed. The Cambridge history of western music theory. Cambridge: University Press, 2002. ISBN 13 978-0-521-62371-1
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice 20. století: 1. díl. 1. Praha: NAMU, 1998. ISBN 80-85883-34-1.
TICHÝ, Vladimír. Harmonické pole. Živá hudba 2002. Praha: Hudební fakulta Akademie múzických umění v nakladatelství Togga, 2003, 51–58.
Doporučená literatura:
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. 2., dopln. vyd. Praha: Supraphon, 1972.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
KRESÁNEK, Jozef. Tektonika. 1. Bratislava: ASCO Art & Science, 1994. ISBN 80-901416-7-6.
RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice. 2. díl. Praha: Akademie múzických umění, hudební fakulta, 1998. ISBN 80-85883-34-1.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
TICHÝ, Vladimír, Jaromír HAVLÍK, Tomáš KREJČA a Petr ZVĚŘINA. (A)tonalita. V Praze: NAMU, 2015. ISBN 978-80-7331-374-6.
Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století.: Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze. 1. Praha, 1985.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá ze dvou částí:
a) Ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
b) Obhajoba seminární práce na samostatně zvolené téma k problematice látky předmětu Hudební teorie - systematika 1 nebo Hudební teorie - systematika 2 (v rozsahu min. 10 normostran).
Známka je stanovena 50 % z ústní zkoušky a 50 % z výsledku obhajoby seminární práce.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)