Hudba a slovo 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HUAS1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Předmět strukturuje oblast problematiky literárního díla a jeho zhudebněné podoby. Popisuje možnosti práce s textem v jednotlivých hudebních žánrech s důrazem na specifickou disciplínu zápisu mluveného slova, které se stává součástí hudební struktury, přestože si ponechává všechny zásady pro mluvený text. Analyzovány jsou specifika melodramatické synkreze. Posluchači si prakticky vyzkoušejí sami na sobě diagnostikovat problémy verbální a nonverbální komunikace, a zároveň se učí dané kvality rozpoznat u interpretů uměleckého textu.
Tematické okruhy:
- epika, lyrika, drama – a možnosti hudebního ztvárnění
- jazykové prostředky, druhy řeči, básnický obraz, obrazné konstrukce, jazyk jako literární kód
- básnické formy, verš a rytmus, rým a strofa, volný verš
- kompozice, téma a motiv, příběh, vyprávění, postavy
- náměty a jejich literární uchopení
- smysl a interpretace, hodnocení a hodnota
- literární dílo versus jeho zhudebněná podoba
- formy duchovní a světské – specifické rysy z hlediska vztahu hudby a slova
(píseň, árie, sbor, kantáta a oratorium, opera a operní libreto, opereta, muzikál, scénická hudba k činohře, melodram, smíšené a mezní formy s textem, vokální symfonie, symfonická báseň, programní ouvertura, píseň beze slov, charakteristická skladba
- praktická práce s textem (čtení, umělecký přednes, metro-rytmické parametry hlasového projevu v souvislosti s obsahem a citovým nábojem sdělení, nonverbální komunikace ve spojení s hudbou)
Výsledky učení
Student se orientuje v problematice různých typů textů a různých způsobů jejich hudebního uchopení a dokáže je rozlišovat. Zná problematiku různých literárních druhů a žánrů a jejich latentních možností zhudebnění. Rozlišuje mezi nimi, zná jejich specifika co do vztahu k textové či námětové literární složce. U zpívaného i mluveného slova dokáže rozlišit kvality původního literárního textu a textu zasazeného už do hudební struktury. Dokáže posoudit kvalitu skladby s textem z tohoto hlediska. Orientuje se v problematice verbální a nonverbální komunikace a jejího využití při interpretaci uměleckých děl (literárních vs. hudebních s textem). Jednotlivé aspekty si prakticky vyzkouší, zaujímá vlastní stanoviska a dokáže posoudit kvalitu interpretace skladby s textem z tohoto hlediska.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Úspěšná klasifikace předmětu 186HUAS1 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 186HUAS2
Literatura
Povinná literatura:
HAVELKOVÁ, Libuše. Cvičné texty pro výuku techniky mluveného projevu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 43 s.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy: učebnice pro 1. roč. konzervatoří. Praha: SPN, 1984. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2: Učebnice pro 2. a 3. roč. konzervatoří. Praha: SPN, 1986. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-045-5.
SMOLKA, Jaroslav. K teorii a dějinám hudebních druhů a žánrů, Živá hudba, 1992, S. 36 – 43
SOUŠKOVÁ, Dana. Hudební druhy a žánry. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007-. ISBN 978-80-7041-393-7.
ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6.
ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Zdeněk Fibich a český koncertní melodram. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4263-1.
Doporučená literatura:
ČERVENKA, Miroslav. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2002. ISBN 80-7215-171-1.
ČERVENKA, Miroslav. Slovník básnických knih: díla české poezie od obrození do r. 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990.
ČUNDERLE, M., SLAVÍKOVÁ, E. (Ed.) Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
HALADA, Vladimír. Technika jevištní řeči. Praha: Orbis, 1961.
HAMAN, A. Literární druhy. In: Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany 1999.
KOLÁR, Robert. Úvod do teorie verše. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2013. 159 s. ISBN 978-80-7470-051-4.
LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 202 s. ISBN 978-80-244-2309-8.
LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2000. 105 s. ISBN 80-85883-61-9.
PEČMAN, Rudolf, ed. Hudba a literatura: sympozium [pořádané] komisí Janáčkova hudebního Lašska ... [aj.] ve Frýdku-Místku, 20.-21. listopadu 1981 : sborník prací.
POLÁČEK, Jiří. Průhledy do české literatury 20. století. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-162-2.
POSPÍŠIL, Ivo a Simoneta DEMBICKÁ. Světové literatury 20. století v kostce. Dot. 1. vyd. Praha: Libri, 1999. ISBN 80-85983-80-X.
sb. Nejlepší české básně, Host 2009–2017
sb. V souřadnicích mnohosti, Academia 2014
sb. V souřadnicích volnosti, Academia 2008
ŠTĚDROŇ, Bohumír, Zdenko NOVÁČEK a Gracian ČERNUŠÁK, ed. Československý hudební slovník osob a institucí. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní pohovor, ve kterém student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu. Písemné zpracování zadaného úkolu, které prokáže, že získané vědomosti umí použít v praxi.
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 12:00–13:30 | Věra ŠUSTÍKOVÁ | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven