Dramaturgická tvorba 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DTV2 zkouška 5 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 83 až 108 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan HANČIL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan HANČIL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět, v bakalářském stupni společný pro studenty dramaturgie i režie, je zaměřený teoreticky i prakticky. Jeho základem je rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci. V další fázi text interpretovat, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci. Naučit se literárně upravovat text, aby co nejpřesněji odpovídal dané dramaturgicko-režijní koncepci, ale přitom respektoval umělecký styl autora. Stát se spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému. Chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako tvůrčí disciplínu, která pomocí dramaturgického plánu ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu činoherního divadla.

  1. Základní orientace v oboru, seznámení s jeho historickými i současnými podobami.
  2. Teoretické i praktické osvojení základních teatrologických pojmů a kategorií.
  3. Čtení a rozprava o zvoleném dramatickém textu.
  4. Motivický rozbor a strukturální analýza textu.
  5. Modelování ideální inscenace, respektující charakteristické znaky autorova stylu.
  6. Interpretace zvoleného textu z hlediska aktuálního tématu.
  7. Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce.

Výsledky učení

V bakalářském stupni by se měli posluchači dramaturgie a režie spolehlivě naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace. Důležité je, aby si osvojili základní teatrologické pojmy a kategorie (dramatická situace, obraz, symbol, jednání, chování, dialog, děj, kompozice, struktura, žánr atd.) a naučili se je prakticky používat. Základem každé dramaturgicko-režijní koncepce by mělo být svědomité a citlivé přečtení dramatického textu jako zásobárny informací pro jeho inscenování. Teprve po jeho důkladné analýze, pochopení všech historických konotací a prozkoumání individuální charakteristiky daného autora, by studenti měli pokročit k jeho interpretaci. Tak, aby text vidění z úhlu aktuálního tématu, nebyl ochuzen o žádnou podstatnou hodnotu. Na konci celého cyklu seminářů dramaturgie by měl být student schopen vypracovat jasnou dramaturgicko-režijní koncepci. A dramatický text literárně upravit tak, aby této koncepci odpovídal a zároveň respektoval autora. Přípravná fáze, dovršená výběrem týmu inscenátorů a hereckého obsazení, se pak stane solidní základnou pro vlastní režijní práci studentů.

  1. Seznámení s historickými i současnými formami dramaturgické práce.
  2. Podrobné čtení dramatického textu.
  3. Analýza dramatického textu a modelování ideální inscenace.
  4. Interpretace textu.
  5. Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace.

Předpoklady a další požadavky

Talentové a vzdělanostní předpoklady, ověřené několikastupňovým přijímacím řízením.

Literatura

Aristoteles: Poetika (různá vydání překladu Antonína Kříže)

Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, also by the same author: Umělecké dílo literární, Praha 1989

Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999

Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)

Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972 - Praktická dramaturgie, Praha 1996

Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988 /selections/

Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987

J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964

J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967

Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969

Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963

Andreas Kotte: Divadelní věda. Úvod, Praha 2010

Additional literature will be assigned for particular tasks.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení probíhá na základě průběžně odevzdávaných prací s přihlédnutím k aktivní účasti v diskusích na seminářích. Hodnocení významně ovlivňuje závěrečná seminární práce a její ústní obhajoba.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů