Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VVZ2 | zkouška | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Letní semestr (3. r. H +1.mgr.r. R a D).
„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“
První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“
- Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu.
- Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
- André Antoine: role jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie.
- K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo.
- Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi.
- Brechtův odkaz od 50. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie).
Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“
- Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela.
- Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin.
- Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo, Josef Nadj a Miguel Barcelo.
- Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell.
- Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa.
- „Návrat“ realismu? Divadlo Thomase Ostermeiera.
Výsledky učení
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.
Literatura
Appia, A. „Herec, prostor, světlo, obraz“, in Scénografie 3, 1964.
Brecht, B. Myšlenky, Praha 1958.
Craig, E. G. O divadelním umění, Praha 2006.
Goriaux, J. „Post-protagonistické divadlo Einara Schleefa: scénologie zástupů“, in Pane profesore, uděláme Vám scénu, Praha 2016: 106–117.
Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011.
Klossowicz, J. Divadlo Tadeusze Kantora, Praha 2017.
Lehmann, H.-T. Postdramatické divadlo, Bratislava 2007.
Mejerchold, V. E. Rekonštrukcia divadla, Bratislava 1978
Piscator, E. Politické divadlo, Praha 1971.
Pörtner, P. Experimentální divadlo, Praha 1965.
Vostrý, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha 2018.
Vostrý, J. Režie je umění, Praha 2001, resp. 2009.
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. A uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)