Herecká tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EHO2 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Předmět uvádí studenty do kolektivní práce v autorském divadle formou tvůrčího semináře/tvůrčí dílny, v níž se studenti zapojí jako herci, autoři i režiséři dílčích částí a dozvídají se základní principy režijní skladebnosti a dramaturgie. Cílem základního dvousemestrálního kursu je seznámit studenty s metodami kolaborativní práce, aby je posléze mohli sami praktikovat a realizovat ve vlastních autorských projektech.
Předmět navazuje na předmět „Herecká propedeutika na základě dialogického jednání“ a přidává nároky společné tvorby kolektivního autorského tvaru pod vedením pedagoga předmětu. Předpokladem je schopnost společného dramaturgického, autorského a hereckého zapojení, přípravy z hodiny na hodinu. Při práci v hodinách je kladen důraz na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobní/autorský vklad. Předpokládá se schopnost autorského psaní a dramaturgického uvažování. Studenti se též setkávají s literární předlohou (dramatickou, epickou), pracují s různými literárními a řečovými žánry a pod vedením pedagoga je zapracovávají do polyfonního tvaru scénické koláže. Předmět vede k pochopení skladebných principů kolaborativního divadla a připravuje studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Průběh semestru má dvě hlavní fáze:
- akumulace materiálu,
- tvarování a hledání celku.
V závěru semestrálního projektu se předpokládá zvýšené nasazení a vyšší počet zkoušek, zpravidla též o víkendu.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací. Hodnotí se schopnost spolupráce, iniciativa, schopnost tvůrčím způsobem rozvíjet jak vlastní impulsy, tak impulsy ostatních; důraz je kladen na autentické osobnostní uchopení a osvojení námětu.
V celkovém hodnocení představuje 50 % posouzení aktivity na cvičeních, 30 % posouzení kvality vlastního autorského vkladu a 20 % posouzení výkonu na klauzurním představení.
Postup:
- dramaturgická příprava,
- analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
- aktivní analýza situací,
- skladba a příprava klausurního představení.
Výsledky učení
Student dokáže
A) Odborné dovednosti:
- prozkoumat tematické pole a zvolit nosné téma,
- ve spolupráci s pedagogem a ostatními najít adekvátní formu scénického řešení situace a jejího tématu,
- formovat téma hereckými prostředky („gestus“) s využitím osobního tematizovaného postoje, charakterizace, práce s žánrem a stylizací,
- dokáže uplatnit principy skladebnosti v jevištním celku: ve spolupráci s pedagogem a ostatními dokáže strukturovat celek.
B) Odborné znalosti:
- vysvětlit princip autorského uchopení tématu,
- definovat rozdíl mezi herectvím prožívání postavy a herectvím tématu/osobnostním herectvím,
- vysvětlit skladbu jevištních komponentů na půdorysu vznikajícího díla.
C) Obecné způsobilosti:
- být platným členem tvůrčího týmu (spolupráce včetně uplatnění autorského přínosu i respektu k uplatnění ostatních členů týmu),
- prosadit svou uměleckou představu a přesvědčit o ní ostatní,
- umí trpělivě hledat nejvhodnější výrazové prostředky až do samotného konce zkušebního procesu,
- umí přiměřeně rozložit síly a investovat energii v rozhodujícím okamžiku.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity:
- obecná znalost principů autorské tvorby,
- dvousemestrální zkušenost dialogického jednání,
- dvousemestrální zkušenosti z dalších psychosomatických disciplín: přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu,
- dvousemestrální zkušenost předmětu Herecká propedeutika na základě dialogického jednání.
Korekvizity:
- kreativní předpoklady,
- studium dialogického jednání,
- studium řečového jednání respektive přednesu,
- studium jevištního pohybu.
Literatura
Alfreds, Mike. Different Every Night: Freeing the Actor. London: Nick Hern Books, 2007.
Barba, Eugenio, and Savarese, Nicola. A Dictionary of Theatre Anthropology. London and New York: Routledge, 2005.
Barnett, David. Brecht in Practice: Theatre, Theory and Performance. London: Bloomsbury, 2015.
Silberman, M., Giles, S., Kuhn, T. eds. Brecht on Theatre. London: Bloomsbury, 2014.
Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. New York: Scribner Macmillan, 1995.
Brook, Peter. There are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
Johnstone, Keith. Impro: Improvisation and the theatre. London: Routledge, 1987.
Meisner, Sanford, Longwell, Dennis, et al. Sanford Meisner on Acting. New York: Vintage, 1987.
Merlin, Bella. The Complete Stanislavsky Toolkit. London: Nick Hern Books, 2014.
Stanislavsky, Constantin. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven