Individuální hlasová výchova před skupinou 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EIK2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy - kvalitní seberealizace - ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Výsledky učení
- Vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
Seikel, John A.: Anatomy and Physiology for Speech, Language, and Hearing. Clifton Park Delmar cengage learning 2010.
Zinder, David G.: Body voice imagination image. London, New York: Routledge 2009.
Garfield Davies, D.: Care of the professional voice, a guide to voice management for singers, actors and professional voice users. New York: Routledge 2005.
Marafioti, P. Mario: Caruso´s Method of Voice Production the Scientific Culture od the Voice. New York: Appleton-Century 1937.
Linklater, Kristin: Freeing the natural voice. New York: Drama Book Publishers 1976.
Houseman, Barbara: Finding your voice, a step-by-step guide for actors. London: Nick Hern Books 2012.
Titze, Ingo R.: Principles of voice production. Iowa City: National Center for Voice and Speech 2000.
Miller, Donald: Resonance in singing voice building through acoustic feedback. Princeton: Inside view press 2008
Stebbins, Genevieve: Society gymnastics and voice-culture adapted from the Delsarte system. New York: Edgar S. Werner Publishing & Supply Co. 1888
Rodenburg, Patsy: Speaking Shakespeare. London: Methuen 2002.
Rodenburg, Patsy: The actor speaks voice and the performer. London: Methuen Drama 2005.
Rodenburg, Patsy: The Need for Words Voice and the Text. London: Methuen 2005.
Salzman, Eric: Thenew music theater seeing the voice, hearing the body. New York: Oxford University Press 2008.
Newham, Paul: Therapeutic voicework principles and practice for the use of singing as a therapy. London, Philadelphia: Jessica Kingsley 1998.
Rodenburg, Patsy: The Right to Speak working with the voice. London: Methuen 1992
Lewis, Dennis: The Tao of Natural Breathing for Health, Well-Being and Inner Growth: San Francisco: Mountain Wind Publishing 1997
Edgerton, Michael Edward: The 21st-century voice contemporary and traditional extra-normal voice. Lanham: Scarecrow Press 2004.
Alschitz, Jurij: Training forever!. Malmö: Lund University, Malmö Theatre Academy 2003.
Titze, Ingo R.: Vocology the science and practice of voice habilitation. Iowa City: Utah National Center for Voice and Speech 2012.
Shewell, Christina: Voice work art and science in changing voices. Chichester: Wiley-Blackwell 2009.
Martin, Jacqueline: Voice in modern theatre. London: Routledge 1991.
Gutekunst, Christina: Voice into acting Integrating voice and the Stanislavski approach. London, New York: Bloomsbury Methuen Drama 2014.
Berry, Cicely: Voice and the Actor. New York: Wiley Publishing 1973.
Berry, Cicely: Your voice and how to use it. London: Virgin Books 2000.
Campo, Giuliano: Zygmunt Molik’s voice and body work the legacy of Jerzy Grotowski. London, New York: Routledge 2010.
Chapman, Janice L.: Singing and teaching singing. 2012.
Fields, Victor Alexander: Training the Singing Voice. 1947.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven