Individuální hlasová výchova 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EIL1 Z 1 1T anglicky zimní

Garant předmětu

Tereza JANDA ROGLOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tereza JANDA ROGLOVÁ, Martina KAFKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

-Vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,

-vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),

-prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,

-pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,

Forma studia

-Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích,

-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických,

-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách.

Předpoklady a další požadavky

Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.

Obsah kurzu

Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy - kvalitní seberealizace - ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.

Doporučená nebo povinná literatura

Seikel, John A.: Anatomy & Physiology for Speech, Language, and Hearing. Clifton Park Delmar cengage learning 2010.

Zinder, David G.: Body voice imagination image. London, New York: Routledge 2009.

Garfield Davies, D.: Care of the professional voice, a guide to voice management for singers, actors and professional voice users. New York: Routledge 2005.

Marafioti, P. Mario: Caruso´s Method of Voice Production the Scientific Culture od the Voice. New York: Appleton-Century 1937.

Linklater, Kristin: Freeing the natural voice. New York: Drama Book Publishers 1976.

Houseman, Barbara: Finding your voice, a step-by-step guide for actors. London: Nick Hern Books 2012.

Titze, Ingo R.: Principles of voice production. Iowa City: National Center for Voice and Speech 2000.

Miller, Donald: Resonance in singing voice building through acoustic feedback. Princeton: Inside view press 2008

Stebbins, Genevieve: Society gymnastics and voice-culture adapted from the Delsarte system. New York: Edgar S. Werner Publishing & Supply Co. 1888

Rodenburg, Patsy: Speaking Shakespeare. London: Methuen 2002.

Rodenburg, Patsy: The actor speaks voice and the performer. London: Methuen Drama 2005.

Rodenburg, Patsy: The Need for Words Voice and the Text. London: Methuen 2005.

Salzman, Eric: Thenew music theater seeing the voice, hearing the body. New York: Oxford University Press 2008.

Newham, Paul: Therapeutic voicework principles and practice for the use of singing as a therapy. London, Philadelphia: Jessica Kingsley 1998.

Rodenburg, Patsy: The Right to Speak working with the voice. London: Methuen 1992

Lewis, Dennis: The Tao of Natural Breathing for Health, Well-Being and Inner Growth: San Francisco: Mountain Wind Publishing 1997

Edgerton, Michael Edward: The 21st-century voice contemporary and traditional extra-normal voice. Lanham: Scarecrow Press 2004.

Alschitz, Jurij: Training forever!. Malmö: Lund University, Malmö Theatre Academy 2003.

Titze, Ingo R.: Vocology the science and practice of voice habilitation. Iowa City: Utah National Center for Voice and Speech 2012.

Shewell, Christina: Voice work art and science in changing voices. Chichester: Wiley-Blackwell 2009.

Martin, Jacqueline: Voice in modern theatre. London: Routledge 1991.

Gutekunst, Christina: Voice into acting Integrating voice and the Stanislavski approach. London, New York: Bloomsbury Methuen Drama 2014.

Berry, Cicely: Voice and the Actor. New York: Wiley Publishing 1973.

Berry, Cicely: Your voice and how to use it. London: Virgin Books 2000.

Campo, Giuliano: Zygmunt Molik’s voice and body work the legacy of Jerzy Grotowski. London, New York: Routledge 2010.

Chapman, Janice L.: Singing and teaching singing. 2012.

Fields, Victor Alexander: Training the Singing Voice. 1947.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost R312
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
KAFKOVÁ M.
09:00–10:00
(paralelka 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
09:00–10:00 Martina KAFKOVÁ Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů