Výchova k vědomému pohybu 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EVO2 zkouška 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava anglicky letní

Garant předmětu

Michaela RAISOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michaela RAISOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dalšímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.

  1. Držení těla – postavení těla v prostoru.
  2. Pocit horizontály a vertikály.
  3. Prostorové vztahy. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
  4. Tempo, tempo rytmus, dynamika a škála.
  5. Tvorba dvou partitur: vstávání a rozpohybované sochy.
  6. Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím strukturovaného pohybu a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.

Výsledky učení

  1. Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím kultivace vědomého pohybu a rozvíjení schopnosti práce s představou.
  2. Pokračování v hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
  3. Cit pro pohyb v divadelním prostoru a kultivace „stage presence“.
  4. Výrazová schopnost těla – experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
  5. Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy, opakovatelné struktury, partitury.
  6. Témata: „partitura vstávání“ a „partitura rozpohybované sochy“.

Předpoklady a další požadavky

  1. Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 1.
  2. Ochota na sobě pracovat.
  3. Prostorové cítění.
  4. Pohybová představivost.
  5. Múzičnost.
  6. Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.

Literatura

Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.

Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.

Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.

Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.

Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.

Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.

Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.

Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.

Calais-Germain, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.

Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.

Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.

Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.

Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.

Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.

Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.

Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.

Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.

Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.

Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.

Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.

Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.

Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.

Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.

Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.

Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.

Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.

Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.

Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.

Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.

Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.

Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.

The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.

Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Prezentace individuální strukturované etudy/partitury.
  4. Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.
  5. Písemně zpracovaná práce – schopnost vysvětlit a propojit konkrétní pojmy se cvičeními a materiálem z hodin, práce s literaturou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů