Výchova k vědomému pohybu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EVO2 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dalšímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.
- Držení těla – postavení těla v prostoru.
- Pocit horizontály a vertikály.
- Prostorové vztahy. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
- Tempo, tempo rytmus, dynamika a škála.
- Tvorba dvou partitur: vstávání a rozpohybované sochy.
- Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím strukturovaného pohybu a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.
Výsledky učení
- Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím kultivace vědomého pohybu a rozvíjení schopnosti práce s představou.
- Pokračování v hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
- Cit pro pohyb v divadelním prostoru a kultivace „stage presence“.
- Výrazová schopnost těla – experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
- Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy, opakovatelné struktury, partitury.
- Témata: „partitura vstávání“ a „partitura rozpohybované sochy“.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 1.
- Ochota na sobě pracovat.
- Prostorové cítění.
- Pohybová představivost.
- Múzičnost.
- Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.
Literatura
Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.
Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.
Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.
Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.
Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.
Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.
Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.
Calais-Germain, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.
Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.
Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.
Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.
Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.
Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.
Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.
Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.
Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.
Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.
Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.
Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.
Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.
Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.
Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.
Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.
Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.
Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.
Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.
The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.
Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
- Zaujetí a osobní invence.
- Prezentace individuální strukturované etudy/partitury.
- Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.
- Písemně zpracovaná práce – schopnost vysvětlit a propojit konkrétní pojmy se cvičeními a materiálem z hodin, práce s literaturou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven