Individuální hlasová výchova 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ILM1 | zápočet | 2 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Kamila HRNČÍŘOVÁ, Tereza JANDA ROGLOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy - kvalitní seberealizace - ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Výsledky učení
- Vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
.BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění: Svazek 1, Část teoretická. Praha: Supraphon, 1976.
BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění: Svazek 2, Část praktická. Praha: Supraphon, 1976.
ČUNDERLE, Michal (ed.). Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas.1.vyd. Praha: AMU, 2006.
DIMON, Theodore, Jr.: Anatomie těla v pohybu. Praha: Pragma, 2006.
FELDENKREIS, Moshé. Feldenkraisova metoda – Pohybem k sebeuvědomění.Praha:Pragma,1996.
HANČIL, Jan. Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1, str.98-99.
HEIRICH, Jane Ruby. Voice and the Alexander Technique: Active explorations for speaking and singing. 2.edition. Printed by Autumn Press, Berkeley, California, 2011.
KELEMAN, Stanley. Anatomie emocí. Praha:Portál,2013.
KELEMAN, Stanley. Ztělesněná zkušenost. Praha: Portál,2010
LUKAVSKÝ, Radovan: Kultura mluveného slova. Praha:AMU, 2000.
LEWIS, Dennis. Tao dechu: Fyziologie, psychologie a spiritualita přirozeného dýchání. Přeložil Jan Brázda. Praha: Pragma, 2000.
MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, Franziska. Vědomé zpívání: Základy studia zpěvu. Přeložila Eva Zikmundová. 1.vyd. Praha: SNP, 1989.
OSWALDOVÁ, Petra. Feldenkrais, dech a hlas. Praha:Brkola,2015 / 2018.
SCHIRNER, Markus: Dechové techniky. Fontána,2003.
VÁLKOVÁ, Libuše. Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1, str.99-109.
VÁLKOVÁ, Libuše. K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, 1. vyd. Praha: AMU, 1999, str.135-142.
VÁLKOVÁ, Libuše / VYSKOČILOVÁ, Eva. Hlas individuality – Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1.vyd.Praha: AMU, 2005.
VASILJEV, Jurij A.: Jevištní řeč. Praha : NAMU,2020.
VYDROVÁ, Jitka, MUDr. : Rady ke zpívání. Praha: Práh, 2009.
WEISS, Maria. The Alexander Technique and the Art of Teaching Voice: Singing and speaking with an energetic, free and beautiful voice. Publisher: VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft and Co.KG, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:30–15:00 | Tereza JANDA ROGLOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Čt | 10:30–13:30 | Tereza JANDA ROGLOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Pá | 09:30–10:15 | Tereza JANDA ROGLOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Pá | 12:30–13:15 | Tereza JANDA ROGLOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Pá | 13:15–14:45 | Tereza JANDA ROGLOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinné předměty)