Kontexty autorského herectví IV: Filosofická propedeutika
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 202KXD | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Pětisemestrální kurz se zabývá teoreticko-historickými kontexty autorského herectví, a to zejména z hlediska psychologie, psychosomatiky, pedagogiky, filosofie a divadelní, šířeji kulturní teorie a historie.
V letním semestru druhého ročníku navazuje úvod do základů filosofického myšlení.
Kurz má dvě témata. Jednak je věnován klasickým koncepcím hry a hraní (především) ve společenských vědách, jednak současnému fenomenologickému pojetí tělesnosti. Kurz nabízí studentům konceptuální prostředky k promýšlení vlastní zkušenosti s dialogickým jednáním s vnitřním partnerem a autorským herectvím.
Postupně se budeme zabývat těmito autory a tématy:
- Úvod a přehledová přednáška „Pojetí hry ve společenských vědách“.
- Klasifikace lidských her (R. Caillois).
- Hra jako příprava na nepředvídatelné situace (M. Špinka M, R. C. Newberry, M. Bekoff).
- Hra jako zdroj potěšení a bezpečné překročení společenských zákazů (M. Kučera).
- Etika a ontologie hry (E. Fink).
- Etika a ontologie hry (E. Fink).
- Přehledová přednáška „Vztah těla a duše; fenomenologie žitého těla“. Formy tělesné paměti (T. Fuchs).
- Tělesné prožívání a úzkost (P. Levine).
- Zkušenost hry a těla v dialogickém jednání (I. Vyskočil).
Výsledky učení
Posluchači a posluchačky znají klasické koncepce her a hraní v humanitních vědách a současným pojetím tělesného prožívání. Studující získají prostředky k promýšlení vlastní herní a umělecké zkušenosti, včetně otevřené dramatické hry, kterou zažívají během dialogického jednání s vnitřním partnerem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
- Caillois, R. (1998). Hry a lidé. Praha: Ypsilon, 25–48.
- Fink, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 5–34.
- Fuchs, T. (2012). The phenomenology of body memory. In: Koch, S., Fuchs, T., Summa, M., Müller, C. (Eds.) Body Memory, Metaphor and Movement. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 9–22.
- Kučera, M. (2017). Pud u Freuda. Praha: Carolinum, 501–506.
- Levine, P. (2005). Panic, biology and reason. Giving the body its due. In: Totton, N. (Ed.) New Dimensions in Body Psychotherapy. Maidenhead: Open University Press, 30–39.
- Špinka, M., Newberry, R.C., Bekoff, M. (2001). Mammalian play: training for the unexpected. Quarterly Review of Biology, 76(2), 141–68.
- Vyskočil, I. (1992). Ke studiu herectví: řeč ku přiznání profesury v oboru herectví. Svět a divadlo, č. 1-2, 34–40.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky udělení zkoušky jsou pravidelná aktivní účast na hodinách a vypracování písemné práce o rozsahu 5 normostran na konci semestru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)