Kontexty autorského herectví V: Divadlo a jeho etické a sociální přesahy

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202KYE zkouška 4 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Vladimír NOVÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Vladimír NOVÁK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Pětisemestrální kurz se zabývá teoreticko-historickými kontexty autorského herectví, a to zejména z hlediska psychologie, psychosomatiky, pedagogiky, filosofie a divadelní, šířeji kulturní teorie a historie.

V pátém semestru se studenti seznamují s etikou a sociálním přesahem divadelní práce.

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s možnými přesahy umělecké (divadelní) tvorby do humanitních disciplín (a naopak) a celospolečenského kontextu s přihlédnutím především k nemainstreamovým oblastem umělecké tvorby a kultury. Zejména v souvislosti s divadlem specifickým, sociálním, komunitním, paradivadlem, divadlem účasti a spoluúčasti, Actor Specific, Art Brut a Outsider Art, performance, antropologickým divadlem, dále též v souvislosti s podstatou rituálů, obřadů a svátků. Kritické zkoumání a etické myšlení je neustálý proces vyžadující analýzu a reflexi z mnoha perspektiv, proto budou součástí semináře rozpravy o zásadních společenských tématech, o formování veřejného mínění a zkoumání vztahu člověka a společnosti v paradigmatu divadla s přihlédnutím k základním etickým a sociálním aspektům. Předmětem zájmu budou též zásadní etické otázky objevující se v umění (např. autorství a originalita, stereotypy, citlivá společenská témata) a významná témata formující jedince ve společnosti (výchova a vzdělávání, socializace, korektivní zkušenost, prostor pro smysluplný dialog apod.).

Výsledky učení

Student si osvojí základní kontexty v přesazích umělecké tvorby do humanitních disciplín a sociální sféry, bude schopen kritického myšlení a vyvozování východisek v zásadních otázkách umělecko-etického charakteru a sociální problematiky. Dosáhne potřebného teoretického přehledu a praktické zkušenosti pro kritické uvažování v oblasti umění, humanitních disciplín a sociální oblasti.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

ABRAM, David. Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2013.

DANZER, Gerhard. Psychosomatika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. 1. vyd. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.

HEJDÁNEK, Ladislav. O umění. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2014.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008.

MIKEŠ, Vladimír. Proč hrát. 1 vyd. Praha: Nakladatelství Pražská scéna a Výzkumné pracoviště KALD DAMU, 2017.

NOVÁK, Vladimír. Divadlo ve specifických skupinách: otevřený dialog jako smysl a podstata sdílené umělecké tvorby nejen ve specifické skupině. 1. vyd. Praha: Nakladatelství KANT a Ústav pro výzkum a studium alternativního, loutkového a specifického divadla, 2025.

PATOČKA, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět. 1. vyd. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995.

PLICKOVÁ, Karolína (ed.). Divadlo a etika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2023.

PLICHTA, Jaroslav. Glosy k tajemství lidského hraní. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011.

Hodnoticí metody a kritéria

Zakončeno zkouškou.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky

paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů