Skupinová výuka hlasové výchovy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHY1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy seberealizace ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Výsledky učení
- Předmět rozvíjí osobnostní a psychosomatickou vybavenost.
- Cílem je vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince a vypracování základů hlasové a tudíž i psychosomatické kondice.
- K tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus jedinečně sladěných funkcí (ve smyslu souhry psychického, somatického a hlasového projevu).
- Prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi.
- Cílem je pochopit a ověřovat mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí a odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz jedince.
- Dospívat k pochopení, že v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
Lewis, Dennis.Tao dechu: Naučte se správně dýchat. přeložil Jan Brázda, 1. vydání, Praha, Pragma, 2000
Martienssenová - Lohmanová, Franziska. Vzdělaný pěvec: Pěvecký lexikon. 1. vydání. Praha: Cora, 1994
Válková, Libuše, Vyskočilová, Eva. Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy, Praha, AMU, 1. vydání, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:00–13:30 | Ivana VOSTÁRKOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)