Výchova k vědomému pohybu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202VYV2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dlašímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.
- Držení těla - postavení těla v prostoru.
- Pocit horizontály a vertikály.
- Prostorové vztahy. Střed prostoru. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
- Tempo, temporytmus.
- Rytmizování zvoleného tempa.
- Přenášení atributů pohybu zvířat do lidské podoby a naopak.
- Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím tance a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.
Výsledky učení
- Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím pohybu.
- Hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
- Cit pro pohyb v divadelním prostoru.
- Výrazová schopnost těla - experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
- Trénink opakování improvizace - jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy.
- Partitura - práce s konkrétním materiálem, přesností provedení, schopnosti být přítomen, práce s kompozicí.
Předpoklady a další požadavky
- Psychosomatická kondice.
- Koordinovaný pohyb.
- Prostorové cítění.
- Pohybová představivost.
- Muzikalita.
- Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.
Literatura
Literatura v českém jazyce (literature in English see below):
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
- BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.
- BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
- BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.
- BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2
- JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0
- JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3
- KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
- KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4
- KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.
- KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.
- KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
- KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.
- KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
- KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.
- KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
- LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.
- LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.
- LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94s. ISBN 978-80-7068-266-1
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
- MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8
- MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4
- POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
- RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
- ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
- ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210- 4
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0
- ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.
- ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.
- ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: Divadelní ústav 1996.
- KRÖSCHLOVÁ, Jarmila.: Nauka o pohybu. Praha: Orbis 1980.
- KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU 2002.
- KRÖSCHLOVÁ, Eva: Ladění- psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU 2003.
- LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.
- LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.
- TURBA, Ctibor: Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.
For English speaking students:
- LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.
- LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.
- HODGE, Alison, ed.: Twentieth Century Actor Training, Routledge, 2007, ISBN: 978-0-415-19452-5.
- BARBA, E., SAVARESE, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology, Routledge, 1999, ISBN: 0-415-05308-0.
- ZARRILLI, P.: Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London, Routledge, 2009, ISBN: 978-0-415-33457-0 (hb).
- NEWLOVE, Jean: Laban for Actors and Dancers, London, Routledge, 1993, ISBN: 9781854591609.
- COOPER, Ann, ed: Taken by surprise, A dance improvisation reader, Middletown Wesleyan University Press, 2003, ISBN: 0-8195-6648-9.
- BOORMAN, Joyce: Creative Dance in Grades Four to Six, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1971, ISBN: 0-7747-3006-4
- BOORMAN, Joyce: Creative Dance in the First Three Grades, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1969, ISBN: 0-7747-3005-6
- LONG, Raymond: The Key Muscles of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2006, ISBN: 13: 978-1-60743-238-8
- LONG, Raymond: The Key Poses of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2008, ISBN: 13: 978-1-60743-239-5
- FORSYTHE, William: Practice of Choreography, It Starts From Any Point, New York, Routledge, 2011, ISBN: 978-0-415-97822-4
- PAXTON, Steve: Gravity, Belgium, Graphius, 2018, EAN 978 2930146416.
- BURT, Ramsay: Judson Dance Theatre, Performative Traces, New York, Routledge, 2006, ISBN13: 978-0-415-97573-5
- BUCKWALTER, Melinda: Composing While Dancing, an improviserś companion, Wisconsin, The Universoty of Wisconsin Press, 2010, ISBN 978-0-299-24814-7
- REEVE, Justine: Dance Improvisations, USA, Human Kinetics, 2011, ISBN-10: 1-4504-0214-3
- HARTLEY, Linda: Wisodm of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1995, ISBN-13: 978-1-55643-174-6
- FRANCLIN, Eric: Dance Imagery for Technique and Performence, USA, Human Kinetics, 1996, ISBN-13: 978-0-87322-943-2
- COHEN, Bonnie Bainbridge: Sensing, Feeling, Action, USA, Contact Editions, 1993, ISBN 978-0-937645-14-7
- STEINMAN, Louise: The Knowing Body, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1986, ISBN-13: 978-1-55643-202-6
- BOGART, Anne; LANDAU, Tina: Úhly pohledu, Praha, Divadelní ústav, 2007, ISBN: 978-80-7008-210-2
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- Prezence v hodinách. 80%
- Zaujetí a osobní invence.
- Vytvoření etudy a její prezentace na klauzurách.
- Písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)