How to Public Space
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 204HPS | zápočet | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra alternativního a loutkového divadla
Obsah
Předmět studenty*ky seznámí se základními performativně-divadelními principy práce s veřejným prostorem a skrze praktická cvičení budeme ohledávat jeho možnosti. Součástí vyučování bude i stručný výklad historie umění ve veřejném prostoru s důrazem na porozumění kontextu a divácká reflexe vybraných představení.
Výsledky učení
- Základní znalosti historie umění ve veřejném prostoru od antiky, přes performativní obrat 20. století, po současné příklady.
- Kultivace citlivosti a schopnosti číst a analyzovat veřejný prostor a vnímat jeho narativní potenciál.
- Dramaturgické přemýšlení nad veřejným prostorem a tvorbou v něm.
- Schopnost analyzovat a popsat díla pracující s veřejným prostorem.
- Základní orientace v performativně-divadelních formátech využívaných ve veřejném prostoru a městské i mimoměstské krajině.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Radan Haluzík (ed.) a kolektiv, Město naruby: vágní terén, vnitřní periferie a místa mezi místy, Academia, Praha 2021.
Natasha Lushetich, Interdisciplinary Performance: Reformatting reality, Palgrave, 2016.
Vlasta Stulíková, Od veřejného ke sdílenému prostoru: městský park v symetrické perspektivě, Cargo 1, 2, 2015.
Debora Štysová, Co říkat holubům: současný kontext umění ve veřejném prostoru Prahy (diplomní práce), Katedra alternativního a loutkového divadla DAMU, Praha 2020.
David Abram, Procitnout do živé země, OPS, Nymburk 2008.
Guy Debord, Společnost spektáklu, Utopia libri, Praha 2023.
Jana Stárková, Divák ve veřejném prostoru (diplomní práce), Katedra alternativního a loutkového divadla DAMU, Praha 2020.
Ludvík Píza, Vnitroměsto: práce s vnímáním diváka v prostředí města (diplomní práce), Katedra alternativního a loutkového divadla DAMU, Praha 2021.
Vít Pokorný a Vojtěch Poláček, Recyklované divadlo, Grada, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní participace během semináře, 75% účast na semináři, aktivní zapojení do společného přemýšlení o tématu, závěrečná ukázka/prezentace (do 10 minut) v rámci předmětu/feebackweeku.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Čt | 11:30–13:30 | Jana STÁRKOVÁ Ludvík PÍZA |
Učebna Karlova 26, Praha 1 |
Výuka probíhá ve dnech: 9.10., 23.10., 6.11., 20.11., 4.12., 18.12. Z důvodu stavby je výuka 9.10. přesunuta do Unitářů. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Volitelné předměty)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Volitelné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Volitelné předměty)