Dramatická výchova s dospělými - tvorba programu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVDBK | zápočet | 3 | 10 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 10 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 58 až 73 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz rozvíjí získané teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti tvorby a realizace cíleně zaměřeného programu s konkrétní skupinou dospělých. Studenti (individuálně, případně ve dvojicích) si vytipují a osloví skupinu dospělých. Pro zvolenou skupinu dospělých vytvoří a zrealizují tvůrčí program s využitím metod a technik dramatické výchovy, který bude vycházet z charakteristiky a potřeb skupiny. Svou práci budou studenti dokumentovat a představí ji na závěrečném kolokviu ostatním.
Tématické okruhy:
- vstup do skupiny / místa,
- utváření skupiny a společné vymezování tématu na základě zájmů a potřeb skupiny či zadavatele,
- komunitní divadlo, site specific, dokumentární divadlo, sousedská tvorba,
- umění a aktivismus,
- evaluace tvořivých postupů a aktivit u dospělých.
Výsledky učení
Studenti se zvolenou skupinou vytvoří, zdokumentují, zreflektují performativní aktivitu a odprezentují svou práci před kolegy.
V konkrétní tvůrčí praxi se zvolenou skupinou dospělých studenti:
- pojmenují shody a rozdíly ve způsobech práce s dětskou skupinou a skupinou dospělých,
- ve společném procesu vedou účastníky k aktivnímu podílu na spolutvorbě a tu dokumentují,
- při práci se skupinou zvažují, pojmenují a oceňují edukační hodnoty tvůrčího procesu v dramatické výchově u dospělých, dokáží argumentovat přínosy pro skupinu z těchto aktivit.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- VAN ERVEN, Eugene. Community theatre: global perspectives. London-New York: Routledge, 2001. 269 s. ISBN 0-415-19031-2.
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical handbook. London-New York: Routledge,1994. 258 s. ISBN 0-415-04900-8.
- SLAVÍK Jan.Tvorba jako způsob poznávání. (Jan Slavík, Vladimír Chrz, Stanislav Štech et al.). Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1 (brožováno).
- VÁCLAVOVÁ, Denisa. ŽIŽKA, Tomáš a kol. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. 324 s. ISBN 978-80-86102-44-3
Doporučená literatura:
- Amatérská scéna. Praha: NIPOS. ISSN 0002-6786. Dostupné Z: http://www.amaterskascena.cz/.
- BLAŽEK, Bohuslav. Venkov města media. Praha: SLON 1998, 362 s. ISBN 80-85850-59-1.
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1.
- HICKSON, Andy. Dramatické a akční hry ve výchovné, sociální a klinické praxis. Praha: Portál, 2000. 168 s. ISBN 80-7178-387-0
- ŽIŽKA, Tomáš a kol. Umění místa (Katalog studentských projektů 2010 – 2012). Praha: NAMU 2012. 206 s. ISBN 978-80-7331-226-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v seminářích, docházky (min. 75 %), samostatné práce (deskripce postupu práce na vybraném tématu se zvolenou skupinou dospělých v působišti studenta), prezentace a reflektování původního výstupu skupiny.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinně volitelné předměty)