Inscenační práce se zvolenou skupinou
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205INSP | zápočet | 4 | 5 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 60 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 36 až 56 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Student průběžně připravuje a realizuje svůj inscenační projekt se zvolenou skupinou. Průběžně konzultuje jednotlivé fáze inscenačního procesu dle pedagogem zadaných průběžných úkolů a aktuálních potřeb a problémů, které inscenační proces přináší. Konzultace mohou probíhat skupinově, individuálně i formou přítomnosti pedagoga přímo při práci studenta s jeho skupinou.
Tematické okruhy:
- Charakteristika konkrétní skupiny, která se inscenačního procesu účastní.
- Výběr a základní charakteristika textového východiska, příp. tématu (téma a myšlenka, děj, čas, místo, postavy, kompozice, motivy a situace, žánr a styl).
- Dramaturgicko-režijní koncepce.
- Inscenační plán, vize, volba metod a technik.
- Průběžná práce na inscenaci se zvolenou skupinou.
- Průběžná analýza dosavadního průběhu inscenačního procesu volba vhodných strategií v další práci na inscenaci.
- Prezentace inscenace (veřejné či interní vystoupení, příp. videozáznam vzniklého jevištního tvaru) a jeho reflexe (umělecká a výchovně-vzdělávací kritéria).
Výsledky učení
Student:
- připraví pro konkrétní skupinu dlouhodobý inscenační plán na základě analýzy skupiny a zvolené předlohy/tématu a prakticky ho zrealizuje;
- orientuje se v problematice dramaturgie;
- v inscenačním procesu volí vhodné metody a techniky;
- analyzuje průběžně výsledky inscenačního procesu a volí vhodné strategie dalšího postupu vzhledem k současnému pedagogickému kontextu oboru;
- vytvoří inscenaci se zvolenou skupinou a dokumentuje ji.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan a ŠTĚPÁNEK, František. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984. 136 s.
- CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. I. díl, Dramaturgicko-režijní koncepce. Praha: DAMU, 1981. 121 s.
- KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. 171 s. Skripta Divadelní fakulty. Malá řada. ISBN 978-80-86928-61-6
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2001. 273 s. ISBN 978-80-7331-148-3
Doporučená literatura:
- ADÁMEK, Jiří. Théâtre musical: divadlo poutané hudbou. 1. vyd. Praha: NAMU, 2010. 207 s. ISBN 978-80-7331-191-9
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. 194 stran. ISBN 978-80-7331-382-1.
- HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-7331-222-0
- HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2000. 291 s., 32 s. obr. příl. ISBN 80-86102-07-6
- ROSTAIN, Michel. Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 128 s. ISBN 978-80-7331-275-6
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1, Dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2, Dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5
- Dětská scéna – Přílohy Tvořivé dramatiky (scénáře + metodické poznámky ke scénářům a inscenačnímu procesu) In: Tvořivá dramatika. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1990-. ISSN 1211-8001.
- Recenze z divadelních přehlídek dostupné na http://www.drama.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity v semináři, prezentace inscenace (veřejné či interní vystoupení, příp. videozáznam vzniklého jevištního tvaru) a jeho písemná reflexe zahrnující dokumentaci průběhu práce se skupinou (analýza a interpretace inscenačního procesu – koncepce inscenační práce versus realita, závěry pro další vlastní práci a inscenační praxi).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)