Skupinový divadelní projekt 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KSDP2 | zkouška | 4 | 25 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 81 až 101 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Cílem předmětu je prohloubená, strukturovaná osobní zkušenost se společnou tvorbou na autorském scénickém projektu včetně všech náležitostí produkčních a propagačních. Projekt je koncipován jako vznik autorské inscenace (metody devising theatre), která vychází z potřeb a záměrů skupiny a reaguje na podněty aktuálního společenského dění, případně cílové skupiny diváků. Primárně vychází koncepce tohoto předmětu z neinterpretačního divadla. Členové skupiny se aktivně podílí na tvorbě ve všech fázích přípravy a to ve všech segmentech výsledného tvaru i jeho veřejného uvedení (výtvarná a zvuková složka, herecká a performační práce, produkce, PR a marketing). Důraz je kladen na využívání metod kolektivní tvorby (improvizace, výzkum témat i prostředků průběžným praktickým ověřováním a zkoumáním). Studenti při práci na výsledném scénickém tvaru zúročí nabyté vědomosti a dovednosti scénické tvorby (znalosti o autorském divadle, znalosti a dovednosti z kolektivní tvorby inscenace, dynamika skupiny v procesu tvorby, vlastního jevištního bytí).
Tematické okruhy:
- Autorská a kolektivní tvorba, druhy a žánry autorského divadla.
- Volba prostředků a jejich formování, rozvoj dovedností pro naplnění inscenačního záměru.
- Fixace a tvořivost, souhra, spolupráce, respektování celku.
- Funkční postupy při přípravě a realizaci veřejné produkce.
- Dokumentace tvorby a vytvořeného díla.
Výsledky učení
Student:
- aktivně se účastní práce na vzniku a uvedení původní autorské inscenace;
- osvojí si dovednosti spojené s moderováním kolektivního tvůrčího procesu;
- rozšíří si škálu divadelních vyjadřovacích prostředků;
- využívá ve společné práci vědomě své dovednosti a schopnosti;
- pojmenuje specifika autorského způsobu tvůrčí práce (devising theatre);
- průběžně reflektuje jednotlivé etapy tvůrčí práce, uvědomuje si význam sdíleného reflektování.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. 194 s. ISBN 978-80-7331-382-1
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. ISBN 978-80-88987-81-9
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical Handbook. New York London: Routledge, 1994. 254 s. ISBN 0-415-04899-0
Doporučená literatura:
- BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
- BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. ISBN 80-7008-096-5
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6
- PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. ISBN 80-7008-157-0
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní práce na přípravě a veřejné prezentaci výsledného scénického tvaru (min. rozsah 30 minut a tři uskutečněné veřejné reprízy), minimálně 90% docházky, písemná reflexe projektu.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
14.09.2024 | 00:00–23:55 | Ivana SOBKOVÁ Roman ČERNÍK |
paralelka 1 | |||
12.10.2024 | 00:00–23:55 | Ivana SOBKOVÁ Roman ČERNÍK |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinné předměty hlavní)