Sémiotika a scénologie chování
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KSSCH | zápočet | 2 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 4 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 44 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět se zabývá lidskou schopností vytvářet vlastní chováním a jednáním neskutečnou skutečnost. Vychází z teorie oboru scénologie pěstovaného na DAMU a z výzkumů vyučujícího. Výrazně je zaměřen na tzv. nespecifickou scéničnost, tedy na mimodivadelní performativitu a teatralitu.
Tematické okruhy:
- Divadlo jako komunikace.
- Sémiotika chování, komunikace a divadelní komunikace.
- Scénologie obecně, dramatismus, performační studia, metafora divadla a dramatu jako výkladové paradigma „světa“.
- Scénické chování na ose „nespecifické/každodenní – specifické/jevištní“.
- Performativní pojetí edukace.
Výsledky učení
Student:
- vysvětlí pojem „znaková komunikační situace“;
- vysvětlí podstatu scénického chování;
- pozorováním a poslechem identifikuje ve vlastním životě i v životě dalších lidí (resp. též postav dramatických her) nespecificky scénické prvky;
- předvede postupy práce s tématem „nespecifická scéničnost“ jako s učivem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma?: studie. 1. vyd. Překlad Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav, 1993. 171 s. Světové divadlo. ISBN 80-7008-037-X.
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6
- GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 247 s. ISBN 80-902482-4-1
- OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku: ne zcela úspěšný pokus o encyklopedické heslo sémiotika divadla. Brno: „G“, 1992. 223 s. ISBN 80-901112-0-3.
- VALENTA, Josef. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665
- VALENTA, Josef. Scénologie (každodenního) chování. 1. vyd. Praha: KANT - Karel Kerlický, 2011. 201 s. ISBN 978-80-7437-055-7.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti. Disk, 15, 2006, s. 6-18.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Scénické působení a zrcadlové neurony. Disk. 28, 2009, s. 7- 28.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Scénický smysl a dramatický cit. Disk, 19, 2007, s. 7-18.
Doporučená literatura:
- CAILLOIS, Roger. Hry a lidé: maska a závrať. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5.
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Vyd. 1. Praha: ISV, 2000. 141 s. Média. ISBN 80-85866-67-6.
- FRAŇKOVÁ, Slávka; KLEIN, Zdeněk. Úvod do etologie člověka. Praha: HZ, 1997. 194 s. ISBN 80-86009-15-7.
- VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., V nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5.
- VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1994. 272 s. ISBN 80-7008-046-9.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). Praha: DAMU 2008.
- VOSTRÝ, Jaroslav. O hercích a herectví: osobnost a umění. Vyd. 1. Praha: Achát, 1998. 274 s. ISBN 80-902221-7-X.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Předpoklady hereckého projevu. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1991. 146 s.
- WILSON, Edward O. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1993. 247 s. Edice 21; sv. 2. ISBN 80-7106-076-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě docházky (70 %) na přednáškách a seminářích a aktivní účasti v diskusích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)