Oborová didaktika - příklady dobré praxe 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205OBOR1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz je koncipován jako dvousemestrální. Seznamuje posluchače s různými styly a typy dramatickovýchovné práce a vede je k jejich reflexi. Zabývá se možnostmi uplatnění dramatické výchovy v různých oblastech školního kurikula i v neformálním vzdělávání. Kurz odkrývá možnosti uplatnění postupů dramatické výchovy v různých kontextech praxe. Důležitou součástí kurzu jsou inspirativní setkání s odborníky z praxe, kteří seznamují studenty se svými postupy, principy, cíli, specifiky práce v závislosti na kontextu. Tato zkušenost je společně reflektována a využita pro tvorbu výstupu ve druhém semestru.
Tematické okruhy 1. semestru kurzu:
- Typy lekcí a jejich uplatnění v kontextech praxe.
- Dramatická výchova na ZUŠ.
- Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ a SŠ.
- Dramatická výchova jako metodické východisko pro jiné oblasti kurikula.
- Dramacentra.
- Shrnutí semestru: příklady dobré praxe v kontextu současné pedagogiky.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje podstatné rysy dramatickovýchovné práce a stavby lekcí v různých zařízeních;
- argumentačně zdůvodní uplatnění různých způsobů práce v souvislosti s kontexty praxe a s pochopením základních hodnot a principů je včlení do kontextu současné pedagogiky;
- popíše vyučovací styl vybraného pedagoga z praxe.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Rámcové vzdělávací programy pro jednotlivé stupně škol a pro ZUŠ
- BLÁHOVÁ, Krista, VACEK, Pavel, ULRYCHOVÁ, Irina a PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- CEJPEK, Václav, HRUBÁ, Jana, HULÁK, Jakub, MACKOVÁ, Silva, PELÁN, Jiří, PROVAZNÍK, Jaroslav, SVOZILOVÁ, Petra, ULRYCHOVÁ, Irina a VALENTA, Josef aj. Dramatická výchova. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/osnovy_a_programy/rvp2002.html
- CEJPEK, Václav, HRUBÁ, Jana, HULÁK, Jakub, MACKOVÁ, Silva, PELÁN, Jiří, PROVAZNÍK, Jaroslav, SVOZILOVÁ, Petra, ULRYCHOVÁ, Irina a VALENTA, Josef aj. Dramatický obor. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/osnovy_a_programy/rvp_gymn.html
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 205 s. ISBN 978-80-7478-675-4.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. 483 stran. ISBN 978-80-262-1228-7.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Vize v umění a ve výchově uměním. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 198 stran. ISBN 978-80-7485-112-4.
- SVOBODOVA, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.
Doporučená literatura:
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
- Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. ISBN 80-85866-16-1.
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, v diskusích a užití adekvátního odborného jazyka a charakterizace stylu vybraného pedagoga z praxe.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
09.11.2024 | 09:00–13:00 | Radek MARUŠÁK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
07.12.2024 | 09:00–13:00 | Radek MARUŠÁK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
11.01.2025 | 09:00–13:00 | Radek MARUŠÁK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)