Divadlení projekt II. 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205QDPB1 | zkouška | 4 | 20 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 85 až 105 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Divadelní projekt II – velký dramatický text
- Výchozím materiálem je klasický dramatický text. Postup práce svým způsobem navazuje na práci v bakalářských projektech, jen bude přizpůsoben charakteru textu a rozsahu projektu (projektů). U každého z projektů předpokládáme rozsah přibližně dvacet až třicet minut.
- První část projektu – koncepce (samostatná domácí práce) má charakter individuálních konzultací s pedagogy, ve kterých posluchači (na základě předem stanoveného plánu) konzultují postup své práce na vypracování komplexního projektu inscenace jimi samými vybraného textu, který bude postihovat veškeré plány projektované inscenace. Výstup z první části má podobu prezentace. Každý student vypracuje samostatně a předloží dramaturgicko-režijní koncepci, scénografické a zvukové řešení, zachycené v „režijní knize“ a „scénografickém návrhu“.
- Druhá část projektu – technický scénář - vychází z předložených vypracovaných koncepcí. Je vybrána jedna koncepce (podle rozsahu, charakteru a náročnosti), ke společné jevištní realizaci. Výstupem z druhé části projektu je praktické osvojení metody práce na přípravě inscenace ve všech jejích rovinách, jak tvůrčích a organizačních, tak i technických.
- Třetí část projektu – inscenování - je věnována praktickému zkoušení inscenace.
Cílem je týmová práce na vytvoření inscenace, kde studenti vstupují do všech funkcí inscenačního týmu, od tvůrčí a řídící až po organizační a materiálové zajištění při reprízách.
Výstupem a završením celého projektu je praktické i teoretické osvojení si inscenační práce ve všech jejích složkách a prezentace výsledného tvaru. Vzhledem k zaměření výuky pedagog již od začátku a dále v průběhu celé práce upozorňuje na možné odlišnosti divadelní práce s dospělými a s dětmi.
Výsledky učení
- Cílem je týmová práce na vytvoření inscenace, kde studenti vstupují do všech funkcí inscenačního týmu, od tvůrčí a řídící až po organizační a materiálové zajištění při reprízách.
- Výstupem a završením celého projektu je praktické i teoretické osvojení si inscenační práce ve všech jejích složkách a prezentace výsledného tvaru. Vzhledem k zaměření výuky pedagog již od začátku a dále v průběhu celé práce upozorňuje na možné odlišnosti divadelní práce s dospělými a s dětmi.
Předpoklady a další požadavky
Absolovování kurzu Úvod od režie.
Další požadavky na studenta:
- Samostatná práce na přípravě koncepce – režijní kniha.
- Společná práce na realizačním scénáři.
- Společná práce na vlastním jevištním tvaru.
Literatura
BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Přel. Ludvík Kundera a Marta Staňková. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre [1968, 1999]. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).
CÍSAŘ, Jan; ŠTĚPÁNEK, František. Základy činoherní režie. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS, 1984. 138 s., 34 s. fot. příl. Knihovnička amatérského divadla, sv. 7
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla. Přel. Jiří Taufer a Lubomír Linhart. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s.
FREJKA, Jiří. Režie jako projev průbojného ducha: Výbor z teoretických studií a statí. Praha: Divadelní ústav, 1980. České divadlo, č. 3. 168 s.
KOLÁR, Erik. 100 + 1 kapitola o režii loutkových her. 2. vyd. Praha: SKKS, 1980. 256 s.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre [1996]. ISBN 80-7008-157-0.
POKORNÝ, Jaroslav (ed.). Jindřich Honzl o režii a herectví. Praha: Divadelní ústav, 1979. České divadlo 1. 234 s.
SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. ISBN 80-85455-75-7.
---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998. 368 s. ISBN 80-85455-74-9.
---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Využívány jsou metody a postupy autentického hodnocení, tedy hodnocení na základě vytvořeného artefaktu.
Poznámka
Kurz ústrojně navazuje na kurz Úvod do režie.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (M.A.) (Povinné předměty hlavní)