Hudebně rytmická výchova 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205RVBK1 | zápočet | 1 | 8 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Předmět je koncipován jako dvousemestrální.
Semestr je primárně zaměřen na osobní rozvoj hudebních dovedností posluchače.
Tematické okruhy:
- Základní hudební pojmy. Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.
- Notopis. Historický pohled na vývoj notace, notová osnova, klíče, takt, posuvky, noty, pomlky, předznamenání, repetice, názvosloví, zápis textu, vícelinkové záznamy – partitura.
- Stupnice. Definice. Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská. Intonace a hra stupnic.
- Intervaly. Definice. Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné. Intervaly přes oktávu. Intonace a hra intervalů.
- Akordy. Definice a stavba akordu. Kvintakordy a jejich obraty. Dominantní septakord a jeho obraty. Septakord. Tvorba dalších hlasů k dané melodii dle akordických značek.
- Časový prostor hudby. Pulzace, metrum, rytmus. Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou. Tempové hudební označení. Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.
- Barevný prostor hudby. Primární tón, alikvotní tóny. Úvod do akustiky. Pěvecké dělení lidského hlasu. Soustava hudebních nástrojů – klasické, historické, lidové, elektronické. Hudební tělesa – pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická. Hudební ukázky.
- Hra na nástroj. Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1–d2. Hra z listu. Hra na jiný hudební nástroj.
- Zpěv. Didaktika rytmických a vokálně-instrumentálních činností.
- Posouzení vhodnosti skladby pro děti různých věkových skupin podle partitury.
Výsledky učení
Semestr je primárně zaměřen na osobní rozvoj hudebních dovedností posluchače, který zvládne základní orientaci v notovém záznamu, bude rozvíjet své tempové a rytmické cítění prostřednictvím hudebně rytmických her a notového záznamu, naučí se hrát na zobcovou flétnu v rozsahu c1–d2, pozná zákonitosti souborové hry, dokáže zařazovat hudební nástroje do soustavy hudebních nástrojů, určovat lidské hlasy, rozpoznat je dle poslechu a dle hudebních ukázek rozpoznat hudební tělesa. V teoretické i praktické rovině bude využívat stupnice, intervaly a akordy. V oblasti dovednostní do výše svého talentu hudebně rytmických předpokladů interpretuje melodii a rytmus a v oblasti teoretické dle obsahu kurzu. Posluchač zvládne základní způsoby a metody nácviku rytmu a melodie věkových skupin žáků v rozsahu od 5 do 18 let.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. 256 s.
- Zpěvník lidových písní dle výběru studenta.
- Libovolná učebnice hry na zobcovou flétnu dle výběru studenta.
Doporučená literatura:
- DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka: Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol: 1. díl. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1957. 132 s.
- DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2. díl. Praha: SNKLHU, 1957. 120 s.
- HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
- KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
- MOUREAU, Michel. K hudbě přirozenou cestou: Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti: Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám. Přel. Jaroslava Modrochová. Praha: ARTAMA, 1995. 40 s. ISBN 80-7068-092-X.
- VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. 200 s. Comenium musicum, sv. 19. ISBN 80-7058-149-2.
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1976. 200 s.
Studijní pomůcka:
- Hudební nástroj – zobcová sopránová flétna
Hodnoticí metody a kritéria
Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací – zvládnutím hudební teorie (test) a hrou na zobcovou flétnu.
Další požadavky na studenta: aktivní zapojení do výuky, docházka (min. 75 %), vlastní hudební nástroj (zobcová sopránová flétna).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
09.11.2024 | 09:00–10:30 | Tomáš KOLAFA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
11.01.2025 | 09:00–10:30 | Tomáš KOLAFA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)