Pedagogika 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205YPED3 | zkouška | 2 | 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
OSNOVA
- Vytváření podmínek pro učení druhých.
- Výchova a jiné faktory ovlivňující rozvoj osobnosti.
- Školní a mimoškolní vlivy.
- Základní požadavky na učební procesy.
- Tvořivost a její podpora.
- Učební styly a práce s nimi.
- Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
- Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.
SYLABUS
I. Hodnoty společnosti a výchova:
- Lidské potřeby a výchova.
- Etická a estetická výchova.
II. Jak reflektovat výchovnou a vzdělávací činnost.
III. Holistické pojetí vzdělávání: věcné a sociální učení.
IV. DV v kurikulu školy.
V. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce:
- Základní předpoklady konstruktivní výuky.
VI. DV v kurikulu školy.
VII. Zkušenostní učení jako základ DV: ve fikci, mimo fikci:
- Problémové učení.
- Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
VIII. Podstata tvořivosti:
- Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
IX. Jak individualizovat ve výchovné a vzdělávací práci.
X. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení.
XI. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
XII. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost.
XIII. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.
Témata: vyučovací styl, společné vzdělávání, finské školství, hodnocení a sebehodnocení, kompetence pedagoga
Výsledky učení
- Porozumět základním principům pedagogické práce s různými aktéry.
- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.
- Propojovat pedagogické myšlení s tématy dramatickovýchovnými.
- Formovat základní dovednosti vytvářet podmínky pro učení druhých.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.
Literatura
Povinná literatura:
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich SELUCKÝ. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.
- FENSTERMACHER, Gary D.; SOLTIS, Jonas F. Vyučovací styly učitelů. Přeložil Karel STARÝ. Praha: Portál, 2008. 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7.
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. 224 s. 978-80-247-2429-4.
- KOPŘIVA, Pavel; NOVÁČKOVÁ. Jana aj. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 282 s. ISBN: 80-901873-6-6.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., přeprac. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2017. 482 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
- VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana aj. Pedagogika pro učitele. Praha: 2.vyd .rozš. Grada, 2010. 456s. 978-80-247-3357-9
Doporučená literatura:
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika. 2., upr. a dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997. 316 s. ISBN 80-85498-23-5.
- BREZINKA, Wolgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. 214 s. ISBN 80-7113-169-5.
- DEWEY, John. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Přel. František SINGULE. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 198 s. ISBN 80-04-20715-4.
- DVOŘÁČKOVÁ, Vladimíra; SMRČKA, Jiří. Lesk a bída vzdělávání. Praha: Universum, 2018. 208s. ISBN 978-80-242-6106-5.
- GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Přeložila Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál, 1999. 400 s. Přel. z: Frames of Mind. ISBN 80-7178-279-3.
- GORDON, Thomas. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
- GREY, Peter. Svoboda učení. Praha: PeopleComm 2016. 184s. ISBN 9788087917176.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 1999. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
- KOLÁŘ, Zdeněk; VALIŠOVÁ, Alena. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. 230 s. ISBN 978-80-247-2857-5.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. 2014. 256 s.ISBN: 978-80-247-4435-3
- KOVALIKOVÁ, Susan; OLSENOVÁ, Karen. Integrovaná tematická výuka - model. 2., upr. vyd. Přel. Jana Nováčková. Kroměříž: Pavel Kopřiva, vydavatelství SPIRÁLA, 1995. 304 s. Přel. z: ITI, the model: integrated thematic instruction [1993]. ISBN 80-901873-1-5.
- LOKŠOVÁ, Irena; LOKŠA, Josef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. 200 s. ISBN 80-7178-205-X..
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
- MERTIN, Václav. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 stran. ISBN 978-80-7552-014-2.
- MIKOVÁ, Šárka., STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 978-80-7367-587-5.
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2010. 48 s. ISBN 978-80-901873-9-9.
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8.
- ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. 292 s. 80-7178-233-5.
- SPILKOVÁ, Vladimíra., TOMKOVÁ, Anna a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha : Pedagogická fakulta UK 2010. 256 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
- ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
- TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
- Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“. 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.
- Rámcový vzdělávací program pro ZV. MŠMT, 2017.
- Pedagogické časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace, Učitelské listy
Elektronické zdroje:
- http://www.msmt.cz
- http://www.rvp.cz
- http://www.cosiv.cz
- http://www.inkluzivniskola.cz,
- http://www.eduin.cz
- http://www.nuv.cz
- http://www.nidv.cz
- https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivní účasti na seminářích,
- plnění průběžných úkolů.
Zkouška ověřuje porozumění klíčovým pedagogickým jevům v souvislostech, samostatné pedagogické myšlení, sebereflexi.
Probíhá formou rozhovoru na základě předem předložené písemné práce (zpracování individuální pedagogické otázky v rozsahu 3 normostrany) a předloženého seznamu prostudované odborné literatury (5 titulů) a s oporou o složku materiálů a vypracovaných úkolů z Pedagogiky 1-3.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje