Základy teorie a historie dramatické výchovy a dětského divadla
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZHBK | zkouška | 2 | 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 44 až 54 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět prohlubuje poznatky o struktuře oboru a jeho možnostech, o jeho cílech, metodách, technikách a formách. Smyslem předmětu je:
- orientovat posluchače v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejvýznamnějšími osobnostmi oboru;
- pojmenovávat a utřiďovat vědomosti o oboru na základě dosavadního studia a vlastních zkušeností;
- rozvíjet u posluchačů schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy;
- dovést posluchače k hlubšímu pochopení souvislostí, příčin a následků v oboru dramatické výchovy, včetně schopnosti formulovat ústně i písemně teoretické poznatky z oboru, definovat základní pojmy;
- systematizovat vědomosti o dramatické výchově a příbuzných oborech.
Učivo o teorii dramatické výchovy je průběžně zasazováno do historického kontextu, takže posluchač získá přehled o základních etapách vývoje dramatické výchovy.
Tematické okruhy:
- Dramatická výchova jako systém.
- Základní kontext dramatické výchovy (DV a ostatní estetickovýchovné předměty); vztahy dramatické výchovy k jiným disciplínám.
- Divadlo a drama jako zdroj obsahů i metod pro dramatickou výchovu.
- Podoby a formy dramatické výchovy.
- Školské divadlo od středověku do josefinských reforem.
- Dětské divadlo 19. a 20. století.
- Základní směry, koncepty a osobnosti světové a české dramatické výchovy 20. století.
- Současnost dramatické výchovy.
Výsledky učení
Student:
- chápe dramatickou výchovu jako systém a dokáže vysvětlit její podstatu,
- vysvětlí podstatu mimetické (dramatické) hry jako základní metody DV,
- vysvětlí podobnosti a rozdíly mezi dramatickou výchovou a dalšími oblastmi estetické výchovy, dokáže pojmenovat specifika dramatické výchovy ve vztahu k ostatním oblastem estetické výchovy,
- orientuje se v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámí se s nejvýznamnějšími osobnostmi oboru,
- analyzuje různé typy a koncepty dramatické výchovy,
- chápe a vysvětlí rozdíly mezi dramatickou výchovou a příbuznými systémy (osobnostně-sociální výchova, dramaterapie).
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Dramatická výchova v RVP pro základní a gymnaziální vzdělávání. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2, s. 15-24. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2002-2.pdf
- MACHKOVÁ, Eva. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU. 234 s. ISBN 978-80-7331-487-3.
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vyd. Praha: NIPOS, 2018 [1998]. 160 s. ISBN 978-80-7068-317-0.
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- MORGANOVÁ, Norah a Juliana SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
- PROVAZNÍK, Jaroslav. K některým otázkám teorie a didaktiky dramatické výchovy. In KOŤÁTKOVÁ, Soňa, Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ a Anna - TOMKOVÁ. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
- ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu – pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.
- Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
Doporučená literatura:
- BOLTON, Gavin. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.
- CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
- DEMJANOVIČOVÁ, Soňa. Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovy. Praha, 2018. 97 s., 19 s. příloh. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. Dostupné také z: www.amaterskedivadlo.cz/files/other/b796e6a86088104b993365527e35dcd9b9b02cd0.pdf.
- HLAVSA, Jaroslav, Miluše HAVLÍNOVÁ, Martina KLICPEROVÁ, Eva MACHKOVÁ, Eduard BAKALÁŘ, Tomáš HALÍK, Jan HOLEYŠOVSKÝ, Otakar CHALOUPKA, Pavel SLEPIČKA a Josef VIEWEGH. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 192 s.
- MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova: (Úvahy o oboru). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. 260 s. ISBN 978-80-7460-101-9.
- MACHALÍKOVÁ, Jana a Roman MUSIL. Improvizace ve škole: Didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Praha: Informatorium, s. r. o., 2016. 148 s. ISBN 978-80-7333-120-7.
- MACHKOVÁ, Eva. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
- MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. -ISBN 978-80-7331-172-8.
- PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.
- PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
- PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
- ŠTEMBERGOVÁ KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první, Metodika mluvní výchovy dětí 4., revid. vyd., Výrazová hlediska mluveného projevu 5., uprav. vyd. Praha: ARTAMA, pracoviště NIPOS, 2016. 192 s. ISBN 978-80-7068-305-7.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.
- ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931. 412 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v diskuzích na seminářích, prezentace na základě prostudované literatury a pramenů, vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)