Dějiny divadla z pohledu produkce 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206DEP1 | zápočet | 3 | 1 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 1 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 73 až 88 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
- Antické divadlo.
- Evropské divadlo ve středověku.
- Italské divadlo v době renesance.
- Anglické divadlo do 1642.
- Španělské divadlo do roku 1700.
- Francouzské divadlo do 1700.
- Anglické divadlo 1660-1800.
- Itálie a Francie 1700 až 1800.
- Německo 1700 až 1800.
- Anglie 1. polovina 19. století.
- Spojené státy do roku 1830.
- Německá jazyková oblast v 1. polovině 19. století.
- Francouzské divadlo 1. poloviny 19. století.
- Rusko do roku 1850.
- Francie 2. polovina 19. století.
- Anglie 2. polovina 19. století.
- Spojené státy 2. polovina 19. století.
- Itálie a Španělsko 2. polovina 19. století.
- Rusko 2. polovina 19. století.
- Německá jazyková oblast 2. polovina 19. století.
- Evropa do roku 1918.
- Rusko do roku 1917.
- Spojené státy do roku 1918.
- Evropa mezi válkami.
- Spojené státy mezi válkami.
- Rusko mezi válkami.
- Japonské divadlo.
- Indické divadlo.
- Čínské divadlo.
SLEDOVANÁ DOBA A ÚZEMÍ:
- Historické souvislosti,
- politické uspořádání území v dané době - změny atd.,
- ekonomický stav země (kupní síla měny),
- demografie (složení obyvatelstva, počet obyvatel ve městech, na sledovaném území, jejich kupní síla atd.),
- legislativní stav (zákony, které dopad na divadlo),
- jaké postavení divadla a divadelních souborů ve společnosti,
- „divadelní síť“.
ORGANIZACE DIVADELNÍCH SOUBORŮ:
- Právní postavení společností („zřizovatelé“ atd. a jaké z toho plynou povinnosti),
- cenzura,
- jak velké skupiny,
- jak financovány (kdo producentem),
- jaký žánr nejčastěji hrají,
- kdo vedoucím souboru,
- vnitřní organizace - pavouk, kolik členů - jaké profese..., jak odměňováni,
- jak často hrají,
- jak často, kde a jakým způsobem zkoušejí,
- odkud nabírají nové členy společnosti (herci, autoři, hudebníci...),
- kde hrají (např. kočují - proč, kde-jak vybírají štace, atd.),
- texty - kde získávají, za jakou cenu ...,
- dekorace - vybavenost, cena (rekvizity),
- kostýmy - vybavenost, cena (masky, líčení, vlásenky...),
- hudba atd. (používané hudební nástroje, zvuky, atd.).
DIVADELNÍ PROSTOR:
- Kde se nejčastěji hraje,
- kdo provozuje divadelní prostor (budovu),
- stavba a její charakteristika (popis budovy, materiál, vybavenost jeviště a zákulisí, hlediště, diváckého zázemí, kapacita, technické vybavení - světlo, zvuk-akustické vybavení, jevištní technologie, nové scénografické „vynálezy“, atd.),
- zvláštní efekty,
- bezpečnost (předpisy, nové úpravy atd.).
MARKETING - PR TÉ DOBY:
- Nábor,
- propagace,
- vztah k médiím,
- vstupné - cena, jak vybíráno (slevy, abonmá atd.),
- začátky představení (důvody, kolikrát denně),
- kolik repríz jednotlivých titulů průměrně,
- vztah ke konkurenci (jiný soubor, „ochotnické“ soubory, jiné druhy umění),
- návštěvnost,
- složení publika,
- průzkumy - ankety.
DALŠÍ EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI:
- Nutné odvody,
- autorská práva,
- vedlejší činnosti.
SDRUŽENÉ ČINNOSTI:
- Profesní spolky,
- společná zařízení - výrobci dekorací, půjčovny kostýmů, agentury atd.,
- divadelní školy,
- ostatní zajímavosti.
DOLOŽIT:
- Dobové dokumenty, obrazová dokumentace,
- seznam použité literatury a pramenů.
Výsledky učení
Cílem semináře je seznámit studenty s ekonomickou a politickou situací daného období, způsobem provozování divadelního představení, náborem, propagací, organizací divadelníků, postavení divadla ve společnosti, charakterem divadelních budov. Po absolvování semináře se studenti budou lépe orientovat v dějinách divadla z pohledu svého oboru.
Předpoklady a další požadavky
Obecná znalost dějin divadla (Oscar G. Brockett).
Literatura
ADAMS, J. C. The Globe Playhouse: Its Design and Equipment
ALLEN, J. J. The Reconstruction of a Spanish Golden Age Playhouse: El Corral del Principe 1583-1744
Anciens théatres de Paris od 1670
APPLETON, W. W. Madame Vestris and the London Stage
ATKINSON, B. Broadway
BALDWIN, T. W. The Organization and Personnel of the Shakespearean Company
BALVÍN-POKORNÝ-SCHERL Vídeňské lidové divadlo
BEJBLÍK H.-LUKEŠ Alžbětinské divadlo
BEJBLÍK, A. Shakespearův svět
BERNHEIM, A. L. The Business of the Theatre
BLAHNÍK, V. K. Dějiny divadla
BONNASWSIES, J. La Comédie-Francais, histoire administrative
BRAULICH, H. Max Reinhardt
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla
BUKÁČEK, J. Carlo Goldoni
CARLSON, M. The French Stage in the Nineteenth Century; German Stage in the Nineteenth Century; The Theatre of the French Revolution; Managers in Distress
COLLINS, F. The Production of Medieval Church Music-Drama
ČERNÝ, J. Moliere
DIGRIN, Z. Divadlo učenců a diplomatů
DIGRIN, Z. Slovník světových dramatiků - italští autoři
DISK, AMU
Divadelné kultúry východu
Divadelní revue
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1749-1887
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1888-1930
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1931-1986
EATO, W. P. The Theatre Guild - The First Ten Years
FURTENBACH, J. Prospectiva
GILDERSLEEVE, V. Government Regulation of the Elizabethan Drama
GLASSTONE, V. Victorian and Edwardian Theatre
GOLDONI, C. Paměti
GROPIUS, W. The Theatre of the Bauhaus
GRUBE, M. Divadelní dějiny Meiningenských
HARBAGE, A. Shakespeare´s Audience
HENDERSON, M. C. The City and the Theatre: New York Playhouses from Bowling Green to Times Square
HODEK, B. William Shakespeare
INNES, CH. Edward Gordon Craig
KALVODOVÁ, D. Čínské divadlo
KALVODOVÁ, D. Vítr v piniích
KALVODOVÁ-ZBAVITEL Pod praporem krále nebes
KLEIST Záhadný nesmrtelný
KRATOCHVÍL, K. Ze světa komedie dell´arte
LARTHOMAS, P. Le Théatre en France au XIX siecle
LE GOLF, J. Kultura středověké Evropy
MARTÍNEK, K. Dějiny ruského předrevolučního činoherního divadla; Ruská divadelní moderna; Mejerchold
MAYOR, A. H. The Bibiena Family
MIKEŠ, V. Divadlo španělského zlatého věku
MILHOUS, J. Thomas Betterton and the Management of Lincoln´s Inn Fields
MITTMAN, B. G. Spectators on the Paris in the Seventeenth and Eighteenth Centuries
MONGREDIEN, G. Daily Life in the French Theatre at the Time of Moliere
MOYNET, J.-P. French Theatrical Production in the Nineteenth Century
Ogden, D. The Italian Baroque Stage
OSBORNE, J. The Meiningen Court Theatre
PISCATOR, E. Politické divadlo
POKORNÝ, J. Kniha o kabaretu
POKORNÝ, J. Shakespearova doba a divadlo
POKORNÝ, J. Složky divadelního výrazu
PÖRTNER P. Experimentální divadlo
PRICE, C. Theatre in the Age of Garrick
Prolegomena
RAK J. Kapitoly z dějin německého divadla;Vídeňské lidové divadlo
RANKIN, H. F. The Theatre in Colonial America
ROLLAND, R. Revoluční divadlo
Theatralia, FFMU
WILEY, W. L. The Early Public Theatre in France
WITTKE, C. F. Tambo and Bones: A History of the American Minstrel Stage
Vybrané bakalářské a magisterské práce
+ literatura konzultovaná s pedagogem po přidělení konkrétního tématu seminární práce
Hodnoticí metody a kritéria
Požaduje se 80% účast na seminářích a zpracování zadaného úkolu (prezentace dílčího tématu).
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivita na seminářích - 25 %,
- vypracování seminární práce (prezentace) - 45 %,
- prezentace práce - 30 %.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:00–14:30 | Viktorie SCHMORANZOVÁ | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)