Informatika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206IFM1 | zkouška | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
OBSAH
V rámci předmětu se studenti seznámí s následujícími tématy:
I. blok
•Zásady práce v digitálním světě - jak si zachovat svou energii a tím i čas (měření efektivity a Toggle).
•Využití mailového programu (Gmail nebo Outlook) a jeho nastavení (štítky, šablony, časování zpráv, skupiny). Princip nulové schránky.
•Tweekujeme Windows a Chrome.
II. blok
•Práce s úkoly, myšlenkové mapy pro stavění projektů (Coggle, XMind).
•Personal knowledge systems (PKS) pro vlastní organizaci informací, principy Zettelkasten a využití SW Obsidian.
•Principy projektových systémů.
•Efektivní plánování schůzek s využitím Calendly či Doodle.
•Bezpečnost a co nám hrozí.
III. blok
•AI přednáška.
•Kde to napsat - textové editory (Microsoft Word, GoogleDoc).
IV. blok
•Kancelářské balíky Microsoft 365 (Office) nebo Google Workspace - sdílení, práce se soubory. Zásady práce offline a online. Efektivní správa dat a jejich vyhledávání.
•Využívání pracovních prostředí (MS Teams a Gmail).
•Ecomail a jiné systémy hromadného rozesílání.
V. blok
•V čem a jak počítat - Excel nebo Google Tabulky.
•Výhody databáze pro vedení evidencí.
•Hromadná korespondence.
VI. blok
•Zásady dobré prezentace - PowerPoint, Google, Prezi.
•Jak na grafiku - rychle a digitálně, Canva.
•Základy dobrého webu (jak musí fungovat dobré stránky).
VII. blok
•OBS Studio a vysílání. Umí AI videa?
•Automatizace procesů jako cesta k vyšší efektivitě (IFTTT nebo Make.com).
•Podklady a zdroje
Výsledky učení
Absolvent předmětu
•pochopí výhody a nevýhody práce v digitálním prostředí,
•naučí se pracovat s kancelářským SW (na příkladu řešení firem Microsoft a Google),
•pochopí, k čemu použije projektový SW,
•bude orientován v současných trendech při využití umělé inteligence.
Předpoklady a další požadavky
Očekávají se kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi dané Rámcovými vzdělávacími programy pro gymnázia a Rámcovými vzdělávacími programy pro střední odborné vzdělávání.
Literatura
Základní literatura:
Newport, Cal , Hluboká práce: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě, Jan Melvil Publishing, 2016
Walker, Matthew , Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění, Jan Melvil Publishing, 2018
Anderson, Chris, PŘEDNÁŠEJTE JAKO NA TEDU, Melvil Publishing, 2016
Ahrens, Sönke, Jak si dělat chytré poznámky, Jan Melvil publishing, 2021
Tigrid, Pavel, Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu, Academia, 2000
On-line zdroje:
https://www.youtube.com/user/MinarCZ
Sylabus projektu ECDL - mezinárodní testování počítačové gramotnosti. [on/line][cit. 5.4.2011] http://www.ecdl.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Smysl seminářů je praktické zkoušení aplikací, které budou využívat. Z toho vyplývá logicky nutná aktivní účast na seminářích. Podmínkou zkoušky je přečtení knihy [Hluboká práce](https://www.databazeknih.cz/knihy/hluboka-prace-310127. Atestaci ovlivní ad hoc úkoly a zadání v prostředí Moodle splnění dílčích testů a znalosti studijních materiálů.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)