Divadlo jako komunikace a její proměny 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 207DVK1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Seminář bude vycházet z teorie komunikace tak, jak se formovala v druhé polovině dvacátého století v rámci myšlení o jazyce a umění. Od komunikačního modelu Shannona a Weavera (1949), přes Romana Jakobsona až po jeho specifickou aplikaci na divadlo, respektive dramatické dílo, tak, jak ji v českém časoprostoru provedl Ivo Osolsobě. Jeho vlastním smyslem je však ukázat specifičnost divadelní komunikace v jejích různorodých historických podobách, jakož i její provázání s jinými druhy umělecké komunikace, ale i různé rozměry její proměňující se jedinečnosti. Zimní semestr bude věnován především divadlo konce minulého tisíciletí.
TEMATICKÉ OKRUHY:
- Základní teorie komunikace.
- Specifičnost divadelní komunikace
- Co je třeba k tomu, abychom něco vnímali jako divadlo?
- Proč vzniklo divadlo?
- Existují vyšší a nižší formy divadelní komunikace?
- Čas divadelní komunikace, divadlo jako provoz a událost.
- Prostor divadelní komunikace.
- Divadelní kód-„jazyk“ a jeho vztah k jiným formám umělecké komunikace.
- Teatralizace v jiných uměních a veřejném prostoru a její zpětný průnik do divadla.
Výsledky učení
Cílem společného procházení rozmanitými podobami divadla je získat uvědomělý nadhled nad jeho „současnou verzí“ - Uvědomit, že jde o v čase velmi proměnlivý fenomén, pohybující se mezi provozem a snahou vygenerovat událost, pracující přitom s různorodými komunikačními „kanály a kódy“, s odlišně zformovaným sémantickým a tvůrčím předporozuměním, ale i s rozdílnými náhledy na utvářené dílo a způsoby jeho recepce. Studenti a studentky by si měli uvědomit, jak se s proměnami mezilidské komunikace transformují nejen prostory, v nichž dochází k divadelní komunikaci, jakož i náhledy na autorství, divadelní „jazyk“ a poetiku, inscenaci či roli diváka.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
- BARTHES, Roland. Nulový stupeň rukopisu: Základy sémiologie. Praha: Československý spisovatel, 1967.
- CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986.
- ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue 10, č. 1, 1999, s. 3-30.
- FISCHER-LICHTE, Erika. The Semiotics of Theater. Bloomington: Indiana University Press, 1992. ISBN 0-253-32237-5.
- HAMAN, Aleš: „Literární věda dnes“, in: MACURA, Vladimír – JEDLIČKOVÁ, Alice (eds.): Průvodce po světové literární teorii 20. století, Brno: Host 2012 (volně ke stažení: https://edicee.ucl.cas.cz/prirucky/slovnikove/230-pruvodce-po-svetove-literarni-teorii-20-stoleti )
- HAMAN, Aleš: Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H 1999.
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970.
- JAKOBSON, Roman a Červenka, Miroslav, ed. Poetická funkce. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1995. 747 s.
- MÜLLER, Richard a Tomáš CHUDÝ. Za obrysy média: literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR – Karolinum 2020.
- OSOLSOBÉ, Ivo: Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci : variace na téma Zichovy definice dramatického díla In: Otázky divadla a filmu. I. Závodský, Artur (editor). 2., upr. vyd. Brno: Universita J.E. Purkyně, 1970
- OSOLSOBĚ, Ivo. Ostenze, hra, jazyk: sémiotické studie. 1. vyd. Brno: Host, 2002.
- POSPÍŠIL, Zdeněk: Sociosémiotika umělecké komunikace. Česko-slovenská varianta. Boskovice – Olomouc – Prostějov: František Šalé – Albert 2005
- SLÁDEK, Ondřej a kol.: Slovník literárněvědného strukturalismu, Praha – Brno: ÚČL AV ČR – Host 2018.
- ŠTOCHL, Miroslav: Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis 2005
- ŽANTOVSKÁ, Irena. Divadlo jako komunikační médium. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012.
+ další tituly podle konkrétního tématu
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení kreditů je podmíněno přítomností a aktivní účastí na semináři a úspěšnou prezentací na dohodnuté téma.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 09:00–10:30 | Pavel JANOUŠEK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
Výuka začíná 8.10. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)