Divadlo jako komunikace a její proměny 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 207DVK2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Seminář naváže na předchozí seznámení s teorií komunikace a možností jejím prostřednictvím nahlédnout mnohost mezilidského dorozumívání se prostřednictvím divadla. Specifičnost historických variant divadelní komunikace bude přitom nahlížena primárně ze tří základních perspektiv, bude tedy analyzovat možné podoby autorství, rozmanité typy představení a inscenace, jakož i implicitní a reálné diváky. Pozornost však bude věnována i problematice znalce jako toho, kdo divadelní komunikaci spoluformuje, klasifikuje a programuje. Závěr semináře se pak bude zaměří na problematiku divadelního vyrovnávání se s obecnější proměnou mezilidské komunikace v čase nástupu novodobých médií a digitálních technologií.
TEMATICKÉ OKRUHY:
- Autoři. Kdo všechno může být autorem divadla a může být divadlo bez autora?
- Komunikáty. Rozmanitost pojetí a předávaní zprávy v různých typech divadla?
- Adresáti. Kdo všechno může být adresátem divadelní komunikace? Nakolik adresáti divadlo určují a diferencují?
- Divadelní znalci jako specifická kategorie divadelní komunikace.
- Proměna divadelní komunikace po nástupu moderních médií a digitálních technologií.
- Je divadlo jako forma mezilidského dorozumívání udržitelné a proč? V čem je jedinečné a nenahraditelné?
Výsledky učení
Cílem společného procházení rozmanitými podobami divadla je získat uvědomělý nadhled nad jeho „současnou verzí“- Uvědomit, že jde o v čase velmi proměnlivý fenomén, pohybující se mezi provozem a snahou vygenerovat událost, pracující přitom s různorodými komunikačními „kanály a kódy“, s odlišně zformovaným sémantickým a tvůrčím předporozuměním, ale i s rozdílnými náhledy na utvářené dílo a způsoby jeho recepce. Studenti a studentky by si měli uvědomit, jak se s proměnami mezilidské komunikace transformují nejen prostory, v nichž dochází k divadelní komunikaci, jakož i náhledy na autorství, divadelní „jazyk“ a poetiku, inscenaci či roli diváka.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
- BARTHES, Roland. Nulový stupeň rukopisu: Základy sémiologie. Praha: Československý spisovatel, 1967.
- CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986.
- ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue 10, č. 1, 1999, s. 3-30.
- FISCHER-LICHTE, Erika. The Semiotics of Theater. Bloomington: Indiana University Press, 1992. ISBN 0-253-32237-5.
- HAMAN, Aleš: „Literární věda dnes“, in: MACURA, Vladimír – JEDLIČKOVÁ, Alice (eds.): Průvodce po světové literární teorii 20. století, Brno: Host 2012 (volně ke stažení: https://edicee.ucl.cas.cz/prirucky/slovnikove/230-pruvodce-po-svetove-literarni-teorii-20-stoleti )
- HAMAN, Aleš: Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H 1999.
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970.
- JAKOBSON, Roman a Červenka, Miroslav, ed. Poetická funkce. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1995. 747 s.
- MÜLLER, Richard a Tomáš CHUDÝ. Za obrysy média: literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR – Karolinum 2020.
- OSOLSOBÉ, Ivo: Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci : variace na téma Zichovy definice dramatického díla In: Otázky divadla a filmu. I. Závodský, Artur (editor). 2., upr. vyd. Brno: Universita J.E. Purkyně, 1970
- OSOLSOBĚ, Ivo. Ostenze, hra, jazyk: sémiotické studie. 1. vyd. Brno: Host, 2002.
- POSPÍŠIL, Zdeněk: Sociosémiotika umělecké komunikace. Česko-slovenská varianta. Boskovice – Olomouc – Prostějov: František Šalé – Albert 2005
- SLÁDEK, Ondřej a kol.: Slovník literárněvědného strukturalismu, Praha – Brno: ÚČL AV ČR – Host 2018.
- ŠTOCHL, Miroslav: Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis 2005
- ŽANTOVSKÁ, Irena. Divadlo jako komunikační médium. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno přítomností a aktivní účastí na semináři, zdařilou prezentací a následnou kvalitní písemnou prací na zvolené téma. Její inspirativnosti bude posouzena kolektivem ostatních účastníků semináře při posledním diskusním setkání.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)