Filozofie a Performing Arts 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FPA1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Cílem kurzu je podrobná analýza významu, kontextu a uměleckých implikací pojmů expresivní jednota, expresivita, performativ, performativita, performance, medialita. Pomocí metody close reading, referátů, diskuzí a výkladu se studenti seznámí s hlavními přístupy, ve kterých se tyto pojmy zavádějí a rozvíjejí. Studenti nabydou schopnosti interpretovat odborný text, srovnávat myšlenky jednotlivých autorů a kriticky diskutovat myšlenkový kontext jednotlivých přístupů.
Tematické okruhy:
- Problém dvojí mysli (Hume, Descartes).
- Expresivní jednota (Scheler).
- Expresivita ve fenomenologii (Nancy, Merleau-Ponty).
- Performativ (Austin).
- Kritika Austina (Derrida).
- Teorie performativity (Butler).
- Estetika Performativity (Fischer-Lichte).
Výsledky učení
- Student je schopen věcně a odborně pojednat témata exprese a expresivity, performativity a obratu k performanci ve filosofii, humanitních vědách a umění.
- Student je schopen porozumět odbornému textu a vypracovat z něj referát.
- Student dokáže formulovat vlastní postoj a kultivovaně rozvíjet argumentaci s ostatními diskutujícími.
- Student je schopen komparativního porozumění postojům různých autorů, tyto postoje dokáže shrnout, resp. parafrázovat, a jejich srovnání pregnantně formuluje.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Překlad J. Pechar a kol. Filosofia: Praha, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Překlad M. Polochová. Na konári: Mníšek pod Brdy, 2011. ISBN 978-12480-904487-2-8.
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa. K otázce performativní filosofie. NAMU: Praha, 2020. ISBN 978-80-7331-511-5.
LAGAAY, Alice. Metaphysics of Performance. Logos Verlag: Berlin, 2001. ISBN 978-3897226883.
Hodnoticí metody a kritéria
- Docházka minimálně 70 %, aktivní účast v hodině (50 % klasifikace).
- Referát vztahující se k jednomu z probíraných textů, jež budou stručně představeny a rozděleny mezi studenty na první hodině semestru: v rámci referátu student prezentuje nejen obsah referovaného textu, ale formuluje i svůj názor k danému tématu, případně vztáhne k dalším textovým zdrojům, nebo představením; délka referátu cca 20 minut, následná diskuze o tématu dalších cca 20 minut (50 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 16:00–17:30 | Kateřina SOUČKOVÁ | Učebna KTK 12 Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
Výuka začíná od 14. 10. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty)