Kapitoly z dějin filmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KDF0 zkouška 2 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava česky zimní i letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky

Obsah

Cíl předmětu:

Kapitoly z dějin filmu přinesou studentům základní orientaci ve vybraných signifikantních obdobích dějin světové kinematografie. Na konkrétních příkladech z dějin filmu si studenti osvojí základní dovednosti v oblasti analýzy filmu a vnímání filmové řeči a filmových výrazových prostředků. Pozornost bude věnována výrazným autorským osobnostem a hnutím dějin filmu včetně vybraných žánrů. Součástí výuky bude projekce vybraných ukázek i celých filmových děl a řízená diskuze o prezentovaných dílech. V oblasti analýzy bude po důsledném „čtení“ konkrétní části filmového díla vždy následovat rozbor využitých výrazových prostředků a interpretace. Zmíněny budou také kontextové oblasti myšlení o filmu – produkční, politické a ekonomické kontexty vzniku díla, vývoj filmové techniky a technologie.

Tematické okruhy:

  1. Poetický realismus, film noir, francouzské neobaroko – role mizanscény a studiového stylu, vliv evropských kinematografií na Hollywood.
  2. Italský neorealismus a jeho ozvuky – revoluce stylu a vyprávění.
  3. Nové vlny v Evropě (Francie, Velká Británie, Německo) – nástup autorské optiky.
  4. Nový Hollywood, estetika blockbusterů a kinematografie atrakcí.
  5. Rumunská nová vlna a rétorika minimalismu.
  6. Řecká divná vlna a post-dramatické vyprávění.
  7. Bratři Dardennové, Ken Loach a současný sociální film v Evropě.
  8. Filmy každodenní šedi – od Kieslowského po Corpus Christi.

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu – úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011.

MONACO, James. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004.

BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: AMU-NLN, 2011. - jen vybrané kapitoly

THOMPSON, Kristin. Realismus ve filmu: Zloději kol. Iluminace, 1998, č. 2, s. 69–86.

HRUŠKA, Blahoslav. Nový německý film jako (de)konstrukce dějin. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 161-176. ISSN 0862- 397X.

GORZO, Andrei. In the Name of „The Ambiguity of the Real“: Romanian Cinematic Realism after the 2000s. Film Criticism 41.2 (October 2017): 1-12.

FISHER, Mark. Family Syndrome. Film Quarterly, 64. 4 (Summer 2011), pp. 22–27.

IORDANOVA, Dina. Cinema of the Other Europe. Wallflower Press, 2003.

HALTOF, Marek. Polish Cinema: A History. Berghann Books, 2018. – vybrané kapitoly

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka (max. 3 absence za semestr).

Aktivní účast v hodině (25 %).

Prezentace zadaného teoretického textu a jeho aplikace na analýzu zadaného filmu během seminární části výuky (50 %).

Závěrečný test (25 %).

Poznámka

Podrobný sylabus a zadání:

Link na texty: https://drive.google.com/drive/folders/1j9KuBPGOkQ25sPdVglKx8TrnfZflkHmZ?usp=sharing

  1. týden | 19. února | Poetický realismus, film noir, francouzské neobaroko
  2. týden | 26. února | Italský neorealismus

Povinný film: Zloději kol (Vittorio de Sica, 1948)

Text k prezentaci: Thompson, Kristin. Realismus ve filmu: Zloději kol. Iluminace, 1998, č. 2, s. 69–86.

Prezentující: Dominik Rathan

  1. týden | 4. března | ozvuky neorealismu v československé nové vlně

Povinný film: Strop + Pytel blech (Věra Chytilová, 1961+1962)

Texty k prezentaci: Francesco Pitassio: Neorealism Goes East. Iluminace 26.3 (2014): 7–19.

  1. týden | 11. března | nová vlna ve Francii

Povinný film: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)

Text k prezentaci: Marie, Michel. ‘It Really Makes You Sick!' Jean-Luc Godard's A bout de souffle (1959). In French Film: Texts and Contexts. Routledge, 2000. 158–161.

Prezentující: Lukáš Cenker

  1. týden | 18. března | nové vlny v Německu a Velké Británii

Povinný film: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)

Texty k prezentaci: Quirk, Eugene F. Social Class as Audience: Sillitoe’s Story and Screenplay. Literature/Film Quarterly 9.3 (1981): 161–171.

+ Rollins, Janet Bucks. Novel into Film: The Loneliness of the Long-Distance Runner. Literature/Film Quarterly 9.3 (1981): 172–188.

Prezentující: Johanka Formánková

  1. týden | 25. března | Nový Hollywood a estetika blockbusterů

Povinný film: Absolvent (Mike Nichols, 1964)

Prezentace: česká stopa Absolventa

Prezentující: Vojtěch Voska

  1. týden | 1. dubna | Velikonoční pondělí – výuka není
  2. týden | 8. dubna | Rumunská nová vlna a minimalismus

Povinný film: 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, 2017)

Text k prezentaci: Gorzo, Andrei. In the Name of „The Ambiguity of the Real“: Romanian Cinematic Realism after the 2000s. Film Criticism 41.2 (October 2017):1-12.

Prezentující: Kateřina Lasotová

  1. týden | 15. dubna | řecká divná vlna

Povinný film: Špičák (Yorgos Lanthimos, 2009)

Text k prezentaci: Fisher, Mark. Family Syndrome. Film Quarterly 64. 4 (Summer 2011), pp. 22–27.

Prezentující: Tobiáš Waller

  1. týden | 22. dubna | Bratři Dardennové a současný evropský sociální film

Povinný film: Rosetta (bratři Dardennové, 1999)

Text k prezentaci: Morgan, Janice. The Social Realism of Body Language in „Rosetta“ The French Review 81.6 (2008): 1187–1196.

Prezentující: Lída Zajíčková

  1. týden | 29. dubna | filmy každodenní šedi a kino morálního neklidu

Povinný film: Náhoda (Krzysztof Kieslowski, 1981)

Text k prezentaci: Iordanova, Dina. Cinema of the Other Europe. Wallflower Press, 2003. Knihovna FAMU.

  1. týden | 6. května | současný polský film

Povinný film: Kler (Wojciech Smarzowski, 2018)

Text k prezentaci: Goscilo, Helena a Holmgren, Beth. Polish Cinema Today: A Bold New Era in Film. Rowman & Littlefield, 2021. Kapitola 1. Knihovna FAMU.

Prezentující: Eliška Hankovcová

  1. týden | 13. května | shrnutí a evaluace

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů