Kapitoly z dějin světového divadla 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KDS1 zápočet 3 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Eva KYSELOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Eva KYSELOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky

Obsah

Seminář je zaměřen na vybrané významné autory a jejich dramata jednotlivých podstatných epoch dějin divadla. Cílem semináře je především na základě četby a výkladu jednotlivých dramatických textů, a to zejména v souvislostech a kulturně-historických kontextech doby a vývojovém stadiu divadla, porozumět jejich dramatické výstavbě ale také ideovým kontextům, ve hrách obsažených.

Témata seminářů:

Studenti povinně přečtou všechny zadané dramatické texty, případně doplňující teoretickou literaturu, aby byli schopni reagovat na okruh zadaných otázek, ale také na podněty pedagoga.

Příklad zadaných otázek na domácí přípravu semináře:

Při čtení her se zaměřte na:

I. Antické tragédie:

  1. Kdo je hrdinou/hrdinkou? Jaké je jeho/její postavení ve společnosti, odkud pochází, jakými vlastnostmi je obdařen, nebo disponuje?
  2. Jaký je jeho/její postoj k bohům a k polis.
  3. Jaké postavy ve hrách vystupují? Bohové a lidé? Jací jsou?
  4. Jak fungují vztahy mezi hlavními a epizodickými postavami?
  5. Jaké události se ve hrách zobrazují?
  6. Dodržují se ve hrách normativní pravidla, jak je v Poetice ustanovil Aristoteles?
  7. Forma a prostředky zpracování mytologického námětu.
  8. Věštba a předtucha a jejich funkce.
  9. Využívají autoři ve hrách principu Deus ex machina?
  10. Dialogy a monology postav. Kde převažují monology a kde dialogy?
  11. Rozvíjení charakteru, psychologie a motivace konání postav.
  12. Ženská hrdinka v antické tragédii a její proměna – Klytaimestra + Elektra, Iokasta, Medeia.
  13. Polemika nad mimesis a katarzí.

II. Antické komedie:

  1. Jaké postavy ve hrách vystupují? Bohové a lidé? Jací jsou?
  2. Jaké události se ve hrách zobrazují?
  3. Politický podtext her.
  4. Místo a funkce sboru.

Písemné práce:

Témata písemných prací vycházejí z probírané látky, jsou vždy jasně určena a specifikována názvem i rozsahem a v neposlední řadě také termínem odevzdání v elektronické podobě.

Příklady zadání písemných prací:

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Dramatické texty:

Povinná literatura:

Výběr z doporučené literatury:

Hodnoticí metody a kritéria

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S412
Pracovna pedagogů a učebna

(Karlova 26, Praha 1)
KYSELOVÁ E.
09:00–10:30
(paralelka 1)
Výuka začíná od 15. 10.

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 09:00–10:30 Eva KYSELOVÁ Pracovna pedagogů a učebna
Karlova 26, Praha 1
Výuka začíná od 15. 10. paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů