Kritický seminář 6 - Podoby alternativního divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS6 | zkouška | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; zároveň je posledním ze čtyř semestrálních kurzů (Kritický seminář 3–6), které se specificky věnují reflexi jednoho divadelního druhu. Kritický seminář 6 je zaměřen na reflexi inscenací, které bude možné v daném semestru vidět v Praze i na festivalech, s důrazem na ty, které přesahují hranice tradičního interpretačního činoherního divadla. Cílem společné práce nemá být pouze kritická reflexe jednotlivých titulů, ale také snaha nalézat a pojmenovávat v nepřehledném terénu „alternativního“ divadla (relativně) pevné body.
Rámcové problémové okruhy:
- Různé chápání pojmu „alternativní divadlo“.
- Možnosti konkrétních podob „alternativního divadla“.
- Proměny vztahu a hierarchie složek divadelního díla v „alternativním divadle“.
- Přesahy „alternativního divadla“ k jiným uměleckým druhům.
- Kritéria hodnocení a posuzování.
- Proměny autorství.
- Proměny diváctví.
Součástí semináře by měla být kromě diskusí a polemik nad konkrétními inscenacemi také část metakritická, věnovaná úvahám nad tím, čeho studenti chtějí svým kritickým psaním dosáhnout, kdo je jejich čtenářem a jaká kritéria by měla kritika hodná toho jména naplňovat, a dále úvahám nad postavením kritiků v divadelním světě a jejich odpovědností vůči čtenářům, tvůrcům, médiu, ve kterém publikují, a koneckonců i vůči sobě samým. Jednou z metod výuky bude společná kritická diskuse nad texty, které v rámci semináře vzniknou.
Výsledky učení
- Student se orientuje v divadelním dění i v jeho odborné reflexi
- Student dokáže postihnout jádro a základní princip inscenace, dokáže viděné popsat a interpretovat.
- Student zasadí inscenaci do širšího kontextu nejen divadla, ale i případných dalších uměleckých druhů, ke kterým odkazuje či ze kterých čerpá; nevnímá ji jako izolovaný výkon.
- Student je schopen zaujmout postoj k „modernosti“ a případně „módnosti“ inscenace, zároveň ji neposuzuje předsudečně prizmatem tradičních forem.
- Student svůj názor vyjádří v logicky strukturovaném a stylisticky kvalitním textu, odpovídajícím parametrům odborného periodika určeného primárně poučené čtenářské obci (např. Svět a divadlo), svůj postoj podloží konkrétními a konzistentními argumenty.
- Student dokáže kriticky posoudit existující publikované texty k dané inscenaci či obecnějšímu jevu z hlediska struktury, metodologie, argumentace, případně ideologického podtextu.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kritický seminář 1-5.
Literatura
Předpokládá se znalost následujících titulů:
- FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Divadelný ústav: Bratislava, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
Povinná literatura:
- DVOŘÁK, Jan. Alt. divadlo: slovník českého alternativního divadla. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-13-0.
- JORDAN, Hanuš. Orbis cirkus: příběh českého cirkusu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-280-0.
- KOTT, Jan. Shakespearovské črty. Praha: Československý spisovatel, 1964.
- LJUBKOVÁ, Marta a kol. Šťastná generace: režiséři z alterny: Jiří Adámek, Jiří Havelka, Petra Tejnorová, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský – SKUTR, Rosťa Novák. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2013. ISBN 978-80-86102-86-3.
- LUKEŠ, Milan. Mezi karnevalem a snem: shakespearovské souvislosti. Praha: Divadelní ústav, 2004. ISBN 80-7008-158-9.
- ROUBAL, Jan, KOVALČUK, Josef, ed. a MOTAL, Jan, ed. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015. ISBN 978-80-7460- 085-2.
Doporučená literatura:
- ALLAIN, Paul, HARVIE, Jen. The Routledge Companion to Theatre and Performance. London: Routledge, 2014. ISBN 978-0415636315.
- CIHLÁŘ, Ondřej a DVOŘÁK, Jan, ed. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. ISBN 80-86102-55-6.
- KUBÁK, Ivo Kristián et al. Imerzivní divadlo a média = Immersive theatre and media: Golem: Meyerink, Štvanice, Cube. Překlad Valerie Talacko. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Tygr v tísni, z.s., a s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2015. ISBN 978-80-86102-94-8.
- PAVIS, Patrice. The Routledge Dictionary of Contemporary Theatre and Performance. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1138854352.
- ŽIŽKA, Tomáš, ed. a SCHMELZOVÁ, Radoslava, ed. Art of place: creation from space: the study and practice of site specific performance in the Czech Republic. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-298-5.
Další odborná studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací na začátku každého semestru; její součástí jsou veškeré publikované či jinak zveřejněné kritické recenze a odborné analýzy těchto inscenací v deníkovém i odborném tisku (Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo atd.).
Hodnoticí metody a kritéria
- Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy všech vybraných inscenací (nejméně 3) 50 %.
- Průběžné písemné práce v zadaném žánru (nejméně 3) 30 %.
- Konstruktivní kritické zhodnocení prací ostatních studentů 20 %.
Poznámka
Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)