Drama a divadlo v pedagogické praxi 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282DDP2 | zkouška | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Kurz Drama a divadlo v pedagogické praxi 1,2 nabídne studentovi široký vhled do tématu aplikací divadla a divadelních postupů do pedagogické práce. Obsahy kurzu Drama a divadlo v pedagogické praxi 2 mapují možnosti uplatnění divadelních postupů a divadla v různých kontextech pedagogické praxe s důrazem na práci s dětmi a dospívajícími v kontextu neformálního vzdělávání. Student během kurzu absolvuje minimálně dva krátkodobé observační pobyty na místech reálné praxe neformálního vzdělávání (lektorské programy profesionálních divadel, muzea, galerie, neziskové organizace apod.).
Témata kurzu:
- Dramatická výchova a divadlo hrané dětmi a mladými v neformálním vzdělávání (volnočasové aktivity, DDM apod.)
- Lektorská práce v profesionálním divadle
- Divadelní postupy v lektorské práci v nedivadelních kulturních institucích (muzea, galerie)
- Divadlo pro děti a dospívající
- Podoby divadla ve vzdělávání (Theatre in Education)
Výsledky učení
Student:
- má široký vhled do strategií a postupů dramatickovýchovné a divadelní práce s dětmi a mládeží a pro děti a mládež zejména v kontextu neformálního vzdělávání,
- má hluboký vhled do těch strategií a postupů, které souvisejí se zaměřením jeho dizertační práce,
- argumentuje významnost dramatické výchovy a divadla v neformálním vzdělávání,
- popíše specifika divadla, divadelních postupů a dramatické výchovy v neformálním vzdělávání.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Pedagogika v přesazích a kontextech, Umění a výchova, Drama a divadlo v pedagogické praxi 1
Literatura
URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vyd. Praha: Artama, 1993. 68 s. ISBN 80-7068-063-6.
BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.
HRNEČKOVÁ Anna. Educational Programmes in Professional Czech Theatres in Drama Education in the Czech Republic. 149 – 156
Learning through theatre: the changing face of theatre in education [online]. Third edition. London, [England]: Routledge, 2013, ©2013 [cit. 2024-04-08]. ISBN 978-0-203-11675-3. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1318933.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Děti, hry, divadlo a Josef Mlejnek. V tomto souboru vydání první. Děti, hry a divadlo 2. vydání, Dětská tvořivá hra 4. vydání, Hra na robinzony 2. vyd., Cesta kolem světa za 77 dní 2. vyd., Vandr do světa 4. vyd., Létající třída 3. vyd., Čert s houslemi 2. vyd. a Král Lávra 4. vyd. Praha: NIPOS, 2023. 460 s. ISBN 978-80-7068-362-0.
SANTOS, Bárbara, BOAL, Julian a BOAL, Augusto. Divadlem ke změně: vybrané texty k divadlu utlačovaných. Překlad Tereza Schmoranz a Martina Čermáková. [Praha]: Antikomplex, 2016. 101 stran. ISBN 978-80-906198-2-1.
RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti: úvahy z časopisu ČTVRTletník DDD/Divadlo pro děti 1994-2006. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2006. 131 s. ISBN 80-902975-6-0.
WOOSTER, Roger. Theatre in education in Britain: origins, development and influence [online]. London, England: Bloomsbury Academic, [2016], ©2016 [cit. 2024-04-08]. ISBN 978-1-4725-9150-0. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=5982258.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.
VÁŇOVÁ, Michaela. S dětmi do divadla. [Praha]: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2023. 118 stran. ISBN 978-80-7331-631-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška: Zkouška má podobu odborné rozpravy, během níž student prokáže znalosti různých možností, cest, přístupů a strategií využití postupů divadla v pedagogické praxi zejména neformálního vzdělávání. Své poznatky dá do souvislostí s poznatky získaným v kurzu Pedagogika v přesazích a kontextech, Umění a výchova a Drama a divadlo v pedagogické praxi 1 a s poznatky a zkušenostmi získanými na jednodenních observačních pobytech na místech reálné praxe. Prokáže hlubokou orientovanost v těch přístupech a strategiích, které se významně vztahují k jeho výzkumné práci.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Povinně volitelné předměty)