Disertační výzkum 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282DVV3 | zkouška | 15 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Výzkumná činnost je integrální součástí a předpokladem studia v doktorském stupni. Předmět disertační výzkum shrnuje veškerou výzkumnou práci doktoranda, která vede k řešení jeho hlavní výzkumné otázky přímo vycházející z výzkumných tezí, které přednesl při přijímací zkoušce. Disertační výzkum je zároveň základním profilujícím předmětem, který vychází z doktorandova zaměření. V závislosti na tématu projektu z metodologického hlediska převažuje kvalitativní a experimentální výzkum a) „umělecko-pedagogický“ (empirický kvalitativní výzkum často soustředěný na výzkum psychosomatických disciplín a autorství), b) praktický či umělecko-výzkumný (často s přesahy do sociální oblasti), či v menšině c) obecně humanitního zaměření (využívající metody interpretujících humanitních a sociálních věd). Hranice těchto kategorií nejsou ostré, ale vzájemně se prolínají a doplňují. Výzkum má často výrazně multidisciplinární charakter. Jeho metodologie nastavena v prvním ročníku studia a v dalších letech je průběžně upravována. Předběžná struktura (teze) disertační práce jsou postupně precizovány. Pro podporu svého výzkumu se student iniciativně uchází o granty SGS, případně další grantové tituly.
Student po předchozí dohodě se školitelem předkládá oborové radě plán disertačního výzkumu, který je průběžně aktualizován, zejména pak plán činnosti pro daný akademický rok, který je na závěr akademického roku vyhodnocován. Více v popisu předmětu Doktorský seminář.
V průběhu třetího ročníku studia již student v rámci doktorského semináře prezentuje dílčí výsledky praktického zkoumání v pokročilém stadiu rozpracování (rozsah po domluvě se školitelem), na konci třetího ročníku prezentuje na Sympoziu doktorandů ucelenou část výzkumu v kontextu tezí disertační práce. Pokud prezentuje na konferenci, vkládá prezentaci/paper do Research Catalogue. . Pokud je součástí disertační práce absolventský výkon, student ve třetím ročníku zpravidla pracuje na jeho realizaci.
Výsledky učení
Student je seznámen s výše uvedenými metodologickými přístupy, orientuje se ve vybrané odborné literatuře k metodologii výzkumu, dokáže ve spolupráci se školitelem případně konzultantem přizpůsobovat metodologii výzkumu aktuálním výzkumným problémům, které řeší. V průběhu studia neustále prohlubuje a rozšiřuje své znalosti související s odbornými tématy souvisejícími s tématem disertační práce. Je flexibilní, odolný a vytrvalý, dokáže překonávat překážky, dokáže formulovat své cíle a obhajovat svá rozhodnutí.
Předpoklady a další požadavky
Doktorský seminář, Úvod do metodologie výzkumu, Sympozium doktorandů.
Literatura
BIGGS, Michael – BÜCHLER, Daniela. Communities, Values, Conventions and Actions, in Routledge Companion to Research in Arts, Michael Biggs, Henrik Karlsson eds., Routledge, 2012, s. 82– 98. ISBN 978-04-156-9794-1
BORKDORFF, Henk. The Conflict of the Faculties, Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden University Press, 2012.
BORKDORFF, Henk: The Production of Knowledge in Artistic Research, in Routledge Companion to Research in Arts, Michael Biggs, Henrik Karlsson eds., Routledge, 2012, s. 44–63. ISBN 978-04-156-9794-1
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
HORNOVÁ, Lucie. Praktický výzkum. Brno: JAMU, 2023. 193 s. ISBN 978-80-7460-218-4
JOHNSON, Mark. Embodied Knowing Through Art, in Routledge Companion to Research in Arts, Michael Biggs, Henrik Karlsson eds., Routledge, 2012, s. 141–151. ISBN 978-04-156-9794-1
KJØRUP, Søren, Pleading for Plurality: Artistic and Other Kinds of Research, in Routledge Companion to Research in Arts, Michael Biggs, Henrik Karlsson eds., Routledge, 2012, s. 24–43. ISBN 978-04-156-9794-1
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1362-5
MIOVSKÝ, Michal – ČERMÁK, Ivo – CHRZ Vladimír a kol. Umění ve vědě a věda v umění. Metodologické imaginace. Praha: Grada, 2010. 368 s. ISBN 978-80-247-1707-4.
Tutoriály Research Catalogue:
https://guide.researchcatalogue.net/
https://www.researchcatalogue.net/view/273532/1685164
Zejména video seminář, ve kterém se řeší základy práce: https://www.researchcatalogue.net/view/1380657/2210433 (vytváření expozic začíná kolem času 16:00).
Různé návody má na svém profilu Casper Schipper, jeden z řešitelů Research Catalogu. https://www.researchcatalogue.net/profile/?person=158034
Hodnoticí metody a kritéria
Samostatný výzkum metodologicky odpovídá tematickému zaměření disertačního projektu, je periodicky prezentován a kontrolován v rámci povinných předmětů Doktorský seminář a Sympozium doktorandů. Výzkum vychází z tématu, se kterým doktorand uspěl v přijímacím řízení a probíhá pod dozorem školitele. Za řádný progres výzkumu odpovídá doktorand, prezentuje jej na doktorském semináři a hodnotí jej průběžně předseda oborové rady a každoročně celá oborová rada na svém zasedání. Nejdůležitější formou kontroly je prezentace na ročním sympoziu doktorandů.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Povinné předměty hlavní)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Povinné předměty hlavní)