Úvod do metodologie výzkumné práce
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282UMV | zkouška | 6 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Předmět je absolvován kombinací tří modulů CDS v rozsahu 3 kredity a výuky zajišťované studijním programem v rozsahu 3 kredity, tedy v celkovém rozsahu odpovídajícím 6 kreditům. Po metodologickém úvodu v rámci studijního programu zaměřeném na etické aspekty vědecké a výzkumné práce včetně etiky praktického výzkumu (2 kredity) studenti absolvují 3 moduly kurzu CDS AMU Výzkumné a publikační metody (940VPM), a sice
- Informační zdroje a publikační platformy (940MVPM2) ,
- Akademické psaní (940MVPM3) a
- Základy sociologických šetření (940MVPM6) v celkové výši 3 kredity.
Popis jednotlivých modulů kurzu CDS je k dispozici zde Součástí předmětu je také specializovaný seminář k publikační platformě Research Catalogue, který proběhne vždy v únoru kalendářního roku (1 kredit). Seminář zajišťují portáloví správci za AMU, Radek Hylmar, Ph.D. a Mgr. Tobiáš Kolmačka z kinhovny FAMU.
Metodologický úvod je organizován ve třech blocích:
- Etika vědecké a výzkumné práce včetně kvalitativního a praktického výzkumu - seznámení se základními mravními a etickými postoji v procesu vědecko-výzkumné aktivity (vědecká práce je založena především na principech poctivosti, zodpovědnosti, důvěryhodnosti a pravdivosti, které jsou v nejobecnější rovině platné napříč jednotlivými zeměmi i vědními obory).
- Specifika výzkumu v oblasti umění základní rozdělení výzkumů (dle grantů), umělecký výzkum a výzkum v oblasti umění, možnosti grantových žádostí a jejich zpracování)
Seznámí se s problematikou výzkumu v oblasti umění, dělením výzkumu a jednotlivými specifiky každé oblasti, základní grantovou terminologií, možnostmi grantových žádostí a jejich náležitostmi, osvojí si základní dovednosti pro vypracování žádostí a orientaci v grantové politice.
- Case studies: Absolventi DSP seznámí začínající kolegy s metodologickými úskalími, které na ně v průběhu doktorského studia čekají na základě vlastních zkušeností. Sdílení dobré praxe.
Vybrané kurzy CDS se řídí harmonogramem CDS v rámci akademického roku.
Výsledky učení
Studenti umí vysvětlit základní zásady etiky vědecké a výzkumné práce, včetně zásad vedení praktického a kvalitativního výzkumu.
Studenti si osvojí základní metodologické postupy pro samostatné plánování a vedení výzkumu.
Studenti dokáží vysvětlit různé typy výzkumné praxe s ohledem na metodologické souvislosti.
Dokáží plánovat výzkum s ohledem na získávání dalších prostředků na dílčí výzkumné úkoly prostřednictvím grantových schémat, osvojí si základní dovednosti pro vypracování grantové žádosti.
Studenti se orientují v možnostech publikování a vystoupení na odborných konferencích, a osvojí si základní dovednosti potřebná pro sociologická šetření (zejména tvorbu dotazníků, jejich vyhodnocení a podobně)
Hlavním výsledkem učení je schopnost se samostatně orientovat v základních aktivitách spojených s výzkumnou činností, které studenti musejí rozvíjet v dalších letech.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
DUNLEAVY, P. (2003): Authoring a PhD. New York: Palgrave Macmillan.
ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Vobotia 1997
EVANS, D., GRUBA, P., ZOBEL, J. (2014): How to Write a Better Thesis. London: Springer.
Hendl, Jan: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace, Praha, 2008, Portál
HORNOVÁ, Lucie. Praktický výzkum. Brno: JAMU. 2023. 193 s. 978-80-7460-218-4
HRUŠKA, J. Desatero doporučení ke strategii psaní projektů [online] [2015-01-02]. Dostupné z: http://www.kraj-jihocesky.cz/file.php?par%5Bid_r%5D=40878&par%5Bview%5D=0. Evans, D., GRUBA, P., Zobel, J. (2014): How to Write a Better Thesis. London: Springer.
KNECHT, P., & DVOŘÁK, D. (2013). Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 23(4), 554–578. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-554
ŠESTÁK, Zdeněk, Jak psát a přednášet o vědě, Praha, Academia 2000.
TURABIAN, K. (2013): Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Chicago Guides to Writing, Editing, and Dissertations. Chicago: The Chicago University Press.
VYDRA, A. (2010): Akademické písanie. Ako vzniká filozofický text. Trnava: FF TU.
Tutoriály Research Catalogue:
https://guide.researchcatalogue.net/
https://www.researchcatalogue.net/view/273532/1685164
Zejména doporučuji tento video seminář, ve kterém se řeší základy práce: https://www.researchcatalogue.net/view/1380657/2210433 (vytváření expozic začíná kolem času 16:00).
Různé návody má na svém profilu Casper Schipper, což je jeden z řešitelů Research Catalogu. https://www.researchcatalogue.net/profile/?person=158034
Hodnoticí metody a kritéria
- Aktivní účast na seminářích (75% docházka a odevzdání 75 % písemných úkolů).
- Formy ověřování dle popisu modulů CDS.
- Vložení prvního obsahu do Research Catalogue.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Povinné předměty)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Povinné předměty)