Pedagogické předpoklady 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300PP2 zkouška 3 35 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 49 až 64 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Předmět připravuje studující pro vstup do samostatné pedagogické činnosti na 2. stupni základní školy a na střední škole (včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), získané znalosti a dovednosti ale může absolvent uplatnit také v systému základního uměleckého vzdělávání či v neformálním vzdělávání.

Ve druhém semestru se studující seznamuje příslušnými legislativními dokumenty pro oblast formálního vzdělávání, ale také s běžnou administrativou učitele. Získává teoretický základ v oblasti speciální pedagogiky, inkluzivních přístupů ve vzdělávání a v oblasti sociální pedagogiky, díky kterému může uplatnit zásady práce s heterogenní skupinou a cíleně individualizovat výuku během své pedagogické praxe. Prostřednictvím základů sociální psychologie získává praktické dovednosti v oblasti mezilidské (pedagogické) komunikace, uplatnitelné nejen ve vztahu k žákům, ale také v komunikaci pedagogických procesů školy a v komunikaci s rodiči. Stručně se seznamuje s rolí a metodami pedagogického výzkumu, s důrazem na prvky, využitelné v běžné praxi učitele Filmové a audiovizuální výchovy.

Výuka je koncipována formou přednášek, dialogických výukových metod i samostatné práce studujících. Prostřednictvím vybraných úkolů studující vstupuje do praxe výuky na výše uvedených typech a stupních škol, např. formou přípravy drobné výzkumné sondy, zpracováním dílčí části projektové výzvy nebo zpracováním dílčí části ŠVP.

Předmět Pedagogické předpoklady II. vybavuje studenta obecnými informacemi i praktickými dovednostmi, které tvoří východiska pro paralelně probíhající předmět Oborová didaktika II.

Výsledky učení

Studující:

● při projektování výuky uplatňuje znalost závazných kurikulárních dokumentů – efektivně pracuje s očekávanými výstupy z RVP a převádí je do roviny konkrétních výstupů vyučovacího předmětu v ŠVP a do roviny časově tematického plánu

● při projektování výuky využívá průřezových témat a mezipředmětových vztahů

● při plánování, realizaci a hodnocení výuky uplatňuje znalost příslušných legislativních dokumentů pro oblast školství a uplatňuje znalost základní pedagogické administrativy

● při plánování, realizaci a hodnocení výuky uplatňuje zásady práce s heterogenní třídou, včetně uplatnění zásad práce se žáky s konkrétními typy zdravotních postižení a vývojových poruch; cíleně podporuje individualizaci ve výuce

● identifikuje vybrané negativní a sociálně patologické jevy na pracovišti či ve školní třídě a navrhne způsob jejich korekce

● pojmenuje hlavní fáze a základní principy socializace, respektuje komplexnost dynamiky sociální skupiny, zná vybrané druhy sociální komunikace a dokáže v praxi identifikovat typické projevy kognitivního zkreslení

● stručně popíše metody kvantitativního, kvalitativního a smíšeného výzkumného designu a vysvětlí jejich výhody, nevýhody a možnosti uplatnění v pedagogické praxi

● uvede příklad konkrétního výzkumného projektu z oblasti Filmové a audiovizuální výchovy či dalších oborů ze vzdělávací oblasti Umění a kultura a navrhne možnosti aplikace výsledků projektu do své výuky

● navrhne a realizuje jednoduchou výzkumnou sondu, ve které sleduje a reflektuje vybraný aspekt své výuky

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Iva Stuchlíková et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Miroslav Procházka. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.

Stanislava Krčková et al. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.

Jan Průcha. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.

Jan Průcha – Eliška Walterová – Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.

561/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022

563/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [online]. 2016 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich-1

Česká školní inspekce [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/.

Roman Švaříček – Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Kateřina Vlčková – Kateřina Lojdová. „Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě“. Pedagogická orientace. 2016, roč. 26, č. 3, s. 482–511.

Nicky Hayesová. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021.

David Guy Myers. Sociální psychologie. Praha: Edika, Albatros Media, 2016.

Milan Nakonečný. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.

Zbyněk Vybíral. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.

David Gruber. Zlatá kniha komunikace. Ostrava: Gruber – TDP, 2015.

Jak efektivněji komunikovat a jednat s využitím principů transakční analýzy [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.studiow.cz/detail-kurzu/jak-efektivneji-komunikovat-a-jednat-s-vyuzitim-principu-transakcni-analyzy-P046-20221-2022-08-18

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test, didaktická alterace výukové jednotky.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů