Filmový obraz 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303FIOB2 zápočet 1 18 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 12 až 17 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Předmět „Filmový obraz 2“ pomáhá studujícím nalézt svoji vlastní vizualitu, cestu, jak používat filmové výrazové prostředky. Naučit se ovládat kameru a „srůst“ s ní, porozumět snímání dokumentární situace a naučí se používat předem vymyšlené koncepty v živém toku reality. Předmět se soustředí ve velké míře na dokumentární snímání a jeho úskalí, které se ve spoustě ohledech liší od hraných filmů. Studující si vyzkouší filmování ve skupině a taky budou tvořit fotografické a drobné filmové úkoly. Společná snaha vede k lepší přípravě na ročníkové filmy – „Autorská reportáž“ a „Můj pohled na skutečnost, na které mi záleží“. Budeme se soustředit na zpracování vizuálního materiálu z obhlídek. V neposlední řadě je předmět místem otevřených setkání a propojení se studenty katedry kamery, kteří spolupracují na ročníkových filmech KDT. Náš předmět budou navštěvovat hosté, profesionálové a budeme také navštěvovat výstavy, když zbude čas.

Část výuky bude probíhat v exteriéru, kde si zkusíme společná cvičení, které následně rozebereme ve střižně KDT.

Předmět „Filmový obraz“ navazuje na aktivity v Realizační dílně a Dramaturgické laboratoři, kde má docházet k společné reflexi nad výsledkem naší společné práce.

Tematické okruhy:

Demonstrace / Událost – společné filmové cvičení v terénu s následnou diskusí nad materiálem – střih v kameře.

Štafeta – společné filmové cvičení v terénu s následnou diskusí nad natočeným materiálem – střih v kameře.

Obrazová příprava na cvičení „Můj pohled, na kterém mi záleží“

Vytvoření série 10 fotografií, které popisují prostředí a protagonisty – cílem je pochopit autorský záměr a vizuální koncepci. Fotografie by měly obsahovat širší škálu velikostí záběrů a vědomou práci se světlem. Stylizaci se meze nekladou. Klade se důraz na důslednou autorskou výpověď a předpokládá se, že se autor/ka ve filmu nějakým způsobem otiskne. Bude nás zajímat vizuální a skladební stránka.

Obrazová příprava na „Autorskou reportáž“

Vytvoření série 15 ČB fotografií, které na sebe navazují a popisují prostředí a protagonisty. V případě, že půjde o neopakovatelnou živou akci, studující zachytí alespoň prostředí, kde se odehraje, život v ní. Protagonisty může vyfotografovat jinde, ale soubor fotografií by měl tvořit souvislý celek, ze kterého je jasné, v jaké atmosféře se divák octne. Důraz se klade na promyšlenou obrazovou koncepci a velikosti záběrů mají jasně definovat to, co je v daném prostředí pro autora/rku klíčové.

Pro zájemce je možnost fotografie dělat analogově a vyvolat filmy a pořídit zvětšeniny v ateliéru Argentum Vivum.

Výsledky učení

Studující by po absolvování předmětu měli ovládat základní obsluhu kamery a fotoaparátu v reálné dokumentární situaci. Osvojí si a zdokonalují si poznatky k tomu, aby byli schopni přenést svoje verbální projevy do čistě vizuální podoby a zdokonalují si pravidla a postupy filmové řeči, které navazují na předmět „Filmový obraz 1“ v zimním semestru.

Předpoklady a další požadavky

-

Předmět 303FIOB2 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět 303ZAVO2

Literatura

KLUSÁK VÍT – Prvácká cvičebnice Famu KDT

VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. Vyd. 4. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-80-7331-230-5.

BARTHES, Roland. Světlá komora: poznámka k fotografii. Překlad Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005. 123 s. ISBN 80-86603-28-8.

Fotografické publikace – například nakladatelství Torst, Kant, Wo-men, Phaidon atd.

Hodnoticí metody a kritéria

●minimálně 70% účast při výuce

●30% písemné či audiovizuální zpracování zadaného úkolu

●ochota aktivně spolupracovat ve skupině

Poznámka

Je vhodné mít svůj vlastní fotoaparát, digitální nebo analogový.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů