Realizační dílna 1. ročníku 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303RDI1 zápočet 2 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 14 až 24 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Viola JEŽKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Viola JEŽKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Popis předmětu a tematické okruhy:

Realizační dílna je hlavním profesním předmětem studentů Katedry dokumentární tvorby a je zaměřena na tvorbu autorského (dokumentárního) filmu. Těžištěm její náplně je co nejintenzivnější dialog s vedoucím pedagogem dílny.

První semestr slouží k získávání základních filmových praktických dovedností, ověřování motivací, hledání témat, tvorbě scénářů. Těžištěm druhého semestru jsou intenzivní konzultace k natáčení a střihu filmů. Smyslem předmětu je provést studenty cyklem vzniku díla, a především podnítit vývoj jejich vlastní filmové řeči.

Interaktivní řízený dialog, dramaturgická analýza literárních podkladů - námětů a scénářů, dramaturgická analýza obhlídek, dramaturgie střihových verzí. Analýza ukázek z filmů předešlých studentů Katedry dokumentární tvorby, srovnávací analýza literárních podkladů a hotového díla.

Předpoklady a další požadavky: Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.

Tematické okruhy:

•DÍLNA JE SETKÁNÍ. Proces vzájemné kultivace. Útokem i hájením, myšlenkou i vcítěním, jiskrou i zmrazením. Dílna je místo permanentního dění, ale s vhodným zastavením pro intenzivní reakci. Risk i jistota.

•Hranice dílny jsou proměnlivé.

•DÍLNA JE HŘIŠTĚ. Otevřená souhra a souboj. Dílna je vhodná pro zkoumání herních (tvůrčích) pozic. Např. z původní pozice umět vystoupit a cvičně zaujmout odlišnou. Spoluhra je i zodpovědná protihra. Dobrý hráč nehraje jen na sebe. Autor by měl být i autoritou.

•DÍLNA JE KONFRONTACE. Rozmluva nad obecným. Ověřování vnitřních motivací k tvorbě. Promýšlení důvodů a možných významů díla ve společenských souvislostech. Reflexe tématu v připravovaném filmu.

•Je (bude) tvůrčí čin přesvědčení (přesvědčivý)?

•DÍLNA JE SERVIS. Průzkum konkrétního. Rozvíjení osobní filmové řeči. Nahlížení možných úhlů pohledu. Prověrka stylů a škály jejich pravidel. Prohlubování mediální gramotnosti a interpretační citlivosti.

•Správná otázka směřuje k správné odpovědi.

•DÍLNA NENÍ DOGMA. Provokace inspirací. Přítomní se neujišťují o své jedinečnosti, ale vzájemně se kriticky podněcují. Tvůrčí cílevědomost by neměla vést k samolibému kariérismu. Dílna se nesmí stát uzavřenou sektou - školou jedné řeči. Originalita nezaručuje osobitost.

Výsledky učení

Výsledky učení:

-Studenti kultivují dialogické schopnosti a režijní dovednosti.

-Studenti získávají přehled o uměleckých oborech, ekonomickém a politickém dění a sociální problematice ve vztahu k dokumentární tvorbě.

-Studenti jsou schopni analýzy děl svých kolegů i vlastní sebereflexe.

-Studenti prohloubí svou mediální gramotnost a interpretační citlivost.

-Studenti se stávají nejenom autory/autorkami, ale i autoritami.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Doporučená literatura:

ROSENBLUM, Ralph a KAREN Robert. When the Shooting Stops, The Cutting Begins. Da Capo Press, 1979. ISBN 978-0-306-80272-0.

BOWEN, Christopher J. Grammar of the Shot. Vyd. 4. New York: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-63221-9.

VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. Vyd. 4. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-80-7331-230-5.

BORDWELL, David a THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.

BASIN, André. Co je to film? Překlad Ljubomír Oliva. Praha: Čs. filmový ústav, 1979. 240, [2] s. [24] s. obr. příl.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Překlad Miloš Fryš. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. Film; sv. 1. ISBN 80-86019-68-3.

CARRIÈRE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Překlad Tereza Brdečková a Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 2. Praha: Limonádový Joe, 2014. 200 s. ISBN 978-80-905624-2-4.

DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994. 98 s. Knihovna Iluminace; 3. ISBN 80-7004-076-9.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla: výběr ze statí, teoretických úvah a studií. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s. Otázky a názory; sv. 43.

EPSTEIN, Jean a MAUDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X.

GAUTIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.

GOGOLA ml., Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění! Praha: Dipl. pr. FAMU, 2001.

MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.

HITCHCOCK, Alfred a TRUFFAUT, François. Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Praha: Čs. filmový ústav, 1987. 211 s.

Ulver, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Vyd. 1. Praha: Český filmový ústav, 1991. iii, 323 s. ISBN 80-7004-071-8.

BARTHES, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Překlad Miroslav Petříček. Bratislava: Archa, 1994. 107 s.

BERNARD, Jan. Jazyk, kinematografie, komunikace: o mezeře mezi světy. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 1995. 184 s. Knihovna Iluminace; 5. ISBN 80-7004-079-3.

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 199 s. Studie; sv. 10. ISBN 80-85850-11-7.

DELEUZE, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Překlad Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. Knihovna Iluminace; 13. ISBN 80-7004-098-X.

ECO, Umberto a FIALA, Jiří, ed. Mysl a smysl: sémiotický pohled na svět. Překlad Zdeněk Frýbort a Jiří Fiala. Praha: Moraviapress, 2000. 183 s. Knihovna Ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97; sv. 2. ISBN 80-86181-36-7.

FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. Překlad Jiří Fiala. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. 162 s. Eseje; sv. 3. ISBN 80-238-7569-8.

FOUCALT, Michel. Diskurs; Autor; Genealogie: tři studie. Překlad Petr Horák. Vydání 1. Praha: Svoboda, 1994. 115 stran. Filozofie a současnost. ISBN 80-205-0406-0.

McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Překlad Miloš Calda. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

SONTAG, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2002. 181 s. ISBN 80-7185-471-9.

VIRILIO, Paul. Informatická bomba. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2004. 167 s. ISBN 80-86818-04-7.

Hodnoticí metody a kritéria

●prezence a komplexní aktivita během společného dialogu v dílně (40 %)

●vypracování všech literárních podkladů připravovaných filmů (20 %)

●průběžné prezentace natočeného materiálu (20 %)

●včasné dokončení a finální prezentace hotového cvičení „Postup práce“ (20 %)

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 211
Sborovna KDT 211

(Lažanský palác)
JEŽKOVÁ V.
10:40–13:55
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 10:40–13:55 Viola JEŽKOVÁ Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů